Morsealfabet

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
i.c.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:06

Morsealfabet

Bericht door i.c. » 18 dec 2007, 19:13

Hallo allemaal . ik heb hulp nodig bij het onderwerp morse-alfabet en ik hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen. Ik moet weten hoeveel tekens je kunt maken met het morse-alfabet. En welke gedachte zit achter de keuze van de tekens voor de verschillende letter? Help mij AUB!! Groetjes

jomosoft
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2007, 14:37
Locatie: Aruba
Contacteer:

Re: MORSEALFABET!!!!!

Bericht door jomosoft » 04 jan 2008, 14:34

Aangezien de tekens uit slechts twee elementen bestaan (punt en streep) is het aantal mogelijkheden eenvoudig te bepalen door 2 te verheffen tot de macht 6 (= het maximaal aantal gebruikte elementen).
Waarom Samuel Morse de tekens zo gerangschikt heeft, weet ik ook niet.

loreen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2012, 12:17

Re: MORSEALFABET!!!!!

Bericht door loreen » 19 jan 2012, 12:23

Hoi, ik vroeg me af of je die po al gemaakt hebt?

Moet ook die zelfde doen.


liefs Loreen

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3915
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: MORSEALFABET!!!!!

Bericht door arie » 19 jan 2012, 12:55

@ loreen:
Op dit forum helpen we je graag verder daar waar je in je berekeningen/afleidingen/antwoorden vastloopt.
Het uitgangspunt blijft echter dat je de opgaven zelf maakt, op die manier leer je het meest.
Laat dus s.v.p. weten tot hoe ver je komt, en wij kunnen je verder helpen.

@ jonosoft
Dit is het aantal mogelijke woorden met precies 6 letters, maar je vergeet hierbij de woorden met 1, 2, 3, 4 en 5 letters te tellen.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: MORSEALFABET!!!!!

Bericht door op=op » 19 jan 2012, 14:05

i.c. schreef:En welke gedachte zit achter de keuze van de tekens voor de verschillende letter?
Wat denk je als je ziet





Snakabraka
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:15

Re: MORSEALFABET!!!!!

Bericht door Snakabraka » 19 mar 2012, 11:19

wat is eigenlijk de gedachte achter het morse alfabet? want ik kan er zelf niks uithalen

:)

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3915
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Morsealfabet

Bericht door arie » 19 mar 2012, 15:29

De Morse code wordt/werd gebruikt om berichten te versturen via een verbinding die alleen maar ofwel AAN (=signaal) ofwel UIT (=geen signaal) kan staan.
Je wil je berichten hiermee zo efficient mogelijk verzenden. Het is dan het handigst dat je de letters die je heel vaak gebruikt de kortste code geeft (bv: e="." en i=".."), en de letters die je zelden of nooit gebruikt de langste code (bv: q="--.-" en y="-.--").
Zie verder bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Morse

Plaats reactie