functies

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Padouan
Vast lid
Vast lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2006, 15:29

functies

Bericht door Padouan » 04 jan 2008, 14:43

hey iedereen,

ben momenteel aan het studeren voor mijn examen wiskunde maar ik zit jammer genoeg vast....

we krijgen twee eerstegraadsvgl en moeten dan bepalen of deze twee rechten evenwijdig zijn, loodrecht zijn of een snijpunt hebben.
evenwijdig --> zelfde richtingscoefficient
snijpunt --> twee vgl aan elkaar gelijk stellen, x zoeken en invullen in 1 vd twee vgl

maar dan.... hoe kan je onderzoeken dat ze dan loodrecht zijn.... ze zijn dan loodrecht in het snijpunt dat je vindt maar ik weet niet hoe je dan alsnog de loodrechte stand kan aantonen...

hopelijk kan iemand me dit duidelijk maken


dan ben ik oefeningen aan het maken op de afstand tussen 2 punten en het middelpunt van deze twee punten. ik geef als voorbeeld P (-2,8) en Q (3,1)

afstand: 6 VKW(25+9) = VKW(36)= 6
midden (3,2) (6/2 , 4/2) = (3,2)

klopt dit? want in mijn oplossingenboek staat nl iets helemaal anders, maar als dit klopt dan zal ik de juiste formules wel toepassen denk ik eh

Padouan
Vast lid
Vast lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2006, 15:29

Re: functies

Bericht door Padouan » 04 jan 2008, 14:57

nog eens even wat gepuzzeld en logisch nagedacht ;-)

als rico1 . rico2 = -1 dan staan ze loodrecht, jippie!!!

als er nog iemand even wil controleren of mijn bewerkingen juist zijn, dan weet ik dat ik goed bezig ben, hiih ;)

groetjes

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: functies

Bericht door SafeX » 04 jan 2008, 16:58

Padouan schreef:
dan ben ik oefeningen aan het maken op de afstand tussen 2 punten en het middelpunt van deze twee punten. ik geef als voorbeeld P (-2,8) en Q (3,1)

afstand: 6 VKW(25+9) = VKW(36)= 6
midden (3,2) (6/2 , 4/2) = (3,2)

klopt dit? want in mijn oplossingenboek staat nl iets helemaal anders, maar als dit klopt dan zal ik de juiste formules wel toepassen denk ik eh
Je schrijft hier zowat alleen het antwoord en ik kan er geen chocola van maken!
Maak eens een nette tekening en meet desnoods de afstand en kijk of het midden klopt. Voor de afstand heb je een rechth drh nodig, welke en hoe groot zijn de rechth zijden.

Plaats reactie