ik had een toets

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
vos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2023, 18:25

ik had een toets

Bericht door vos » 23 okt 2023, 18:34

hoi, ik zit in het eerste middelbaar en vandaag hadden we een toets met een vraagstukje die ik niet versta. iemand moest 12 hoofdstukken leren maar deed er maar 10. uit 5 hoofdstukken komt 1 vraag. hoeveel kans is er dat ze aale vragen oplost.
ik weet zelfs niet hoe ik hieraan moet beginnen. ok weet dat ze dus10/12 hoofdstukken kent. moet ik dan naar de basisbreuk dat is 5/6. maar dit is niet zoals onze oefeningen met een doobelsteen en kop of munt.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: ik had een toets

Bericht door arie » 23 okt 2023, 19:30

De kans op een gunstige gebeurtenis = (het aantal gunstige gebeurtenissen) / (het totale aantal mogelijke gebeurtenissen)

Hoeveel mogelijkheden zijn er om een groep van 5 verschillende hoofdstukken uit de 10 geleerde hoofdstukken te kiezen (= het aantal gunstige gebeurtenissen)?
En hoeveel mogelijkheden zijn er om een groep van 5 verschillende hoofdstukken uit alle 12 hoofdstukken te kiezen (= het totale aantal gebeurtenissen)?

Hint: hoe tel je het aantal mogelijkheden
(1) ZONDER herhalingen (= niet 2 of meer keer een vraag uit hetzelfde hoofdstuk) en
(2) als daarnaast de volgorde van de vragen NIET belangrijk is ?

Kom je hiermee verder?

vos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2023, 18:25

Re: ik had een toets

Bericht door vos » 05 nov 2023, 17:35

oei nee, dat ken ik nog allemaal niet :cry:

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: ik had een toets

Bericht door arie » 05 nov 2023, 17:54

Een andere manier om dit probleem op te lossen:

De eerste vraag moet komen uit de 10 geleerde hoofdstukken, de kans hierop is = \(\frac{10}{12}\)
EN
De tweede vraag moet dan komen uit de overgebleven 9 geleerde hoofdstukken van de overgebleven 11 hoofdstukken, de kans hierop is \(\frac{9}{11}\)
EN
De derde vraag moet dan komen uit de overgebleven 8 geleerde hoofdstukken van de overgebleven 10 hoofdstukken, de kans hierop is \(\frac{8}{10}\)
EN
.... etc.

Kom je hiermee verder?

Plaats reactie