Eenheidsvierkant

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 13 apr 2008, 15:37

Is er een functie voor een eenheidsvierkant?
Dus een grafiek die een vierkant vormt, met de punt naar beneden en de volgende coördinaten:
(0,1)(1,0)(0,-1)(-1,0)

Van de helft van deze grafiek heb ik al een oplossing, namelijk y = |x|, dan wordt er een V gevormd met de punt op het 0,0 punt. Een stukje naar beneden, en de onderste helft van de grafiek is er. (Ongeveer dan, het domein klopt natuurlijk nog niet).

Heeft iemand hier een idee over?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 13 apr 2008, 19:47

Waarom?

Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 13 apr 2008, 20:13

Wat bedoel je?
:)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 13 apr 2008, 21:25

Leuke reactie. Zo schieten we niet op!!!
Jij stelt een vraag.
Waarom wil je die 'functie'?
Wat is de bedoeling van je vraag?
Wat is de definitie van een functie?

Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 13 apr 2008, 22:10

Dit is het forum "Wiskundepuzzels", vandaar dat ik het hier post.
Een vriend van me had het over deze relatie x en y, en hij zei dat hij niet wist hoe deze te vinden. Ik heb er een tijdje over nagedacht, en ben nu wel benieuwd of het mogelijk is.


Ik bedoel: een grafiek in de vorm van een vierkant, met een punt beneden. De coordinaten van de punten zijn (0,1), (1,0), (0,-1) en (-1,0), met daartussen rechte lijnen.

Ik dacht dat het wel een leuke uitdaging was... niet dus?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Hugo » 14 apr 2008, 08:36

ik heb het onderwerp verplaatst, want het is eigenlijk niet echt een puzzel
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 14 apr 2008, 11:42

Helaas, geef je geen antwoord op m'n laatste vraag.
Een verticale lijn (evenwijdig de y-as) kan niet de grafiek van een functie zijn. Dat zou nl betekenen dat aan een x-waarde oneindig veel y-waarden worden toegevoegd in strijd met de definitie (zoek dat op!)

Op internet zal je wel iets kunnen vinden over blokfuncties die via methoden uit de Fourier-analyse benaderd worden.

Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 21 apr 2008, 10:54

Klopt, ik bedoelde de formule. Omdat het een vierkantje moet worden heeft elke y twee x waarden, geen functie dus.

Ik ben al wel zo ver dat ik een formule heb met cosinus, sinus, twee variabelen, en i (wortel -1). (heb deze niet hier bij me, staat thuis op papier)
Maar dit is niet de oplossing die ik zoek. Ik wil iets met |x|+|y|=1 maar dan uitgebreider en in de juiste grafiekvorm. :)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 21 apr 2008, 11:04

Skunk schreef:Klopt, ik bedoelde de formule. Omdat het een vierkantje moet worden heeft elke y twee x waarden, geen functie dus.

Dit kan je oplossen door de som van twee functies, maar de verticale zijden kunnen nooit door een functie worden voorgesteld.
Skunk schreef:Ik wil iets met |x|+|y|=1 maar dan uitgebreider en in de juiste grafiekvorm. :)
Bekijk eens: |x|^n+|y|^n =1, voor n= 2, 3, 4, ...

Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 21 apr 2008, 12:30

Dat klopt, maar ik bedoel een vierkant met een punt omlaag, een ruit zou je het kunnen noemen.
Even kijken wat jouw formule doet :)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 21 apr 2008, 13:53

SafeX schreef:
Skunk schreef:Klopt, ik bedoelde de formule. Omdat het een vierkantje moet worden heeft elke y twee x waarden, geen functie dus.

Dit kan je oplossen door de som van twee functies, maar de verticale zijden kunnen nooit door een functie worden voorgesteld.
Dit moet zijn: door twee functies op hetzelfde domein.

De ruit die jij bedoelt:
van -1 tot 0: y=x+1 en y=-x-1
van 0 tot 1: y=-x+1 en y=x-1
maar dit is compact geschreven: |x|+|y|=1

Daan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2008, 16:59

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Daan » 22 apr 2008, 11:19

misschien heel flauw hoor, maar heb je al geprobeerd om in poolcoordinaten de functie r=1 in te vullen met als stapgrootte 0.5Pi?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Sjoerd Job » 23 apr 2008, 06:54

Slechts een functie zal niet gaan. Namelijk (per definitie van een functie) is er vool elke x slechts 1 y. Je moet dus twee functies gebruiken.

Probeer f(x) = |x| - 1, en g(x) = 1 - |x| samen te plotten.

Het domein kan je instellen als [-1,1]. De _formule_ voor f kan dus eenvoudig worden uitgebreid, maar f zelf heeft dan het domein [-1,1]...
---
Uitstapje: Er bestaat een begrip `norm', dat aan een punt in R^n (specifiek hier R^2) een lengte geeft. Je hebt bijvoorbeeld de euclidisce norm:


(in het geval R^2, zie je dat dit een vrij logische keuze is. Namelijk, dat is de afstand tot de oorsprong.)

Maar er is een hele reeks normen... bijvoorbeeld, voor p>1:

p=2 komt overeen met de vorige norm.

Wanneer men p=1 kiest, en dan kijkt naar alle punten in R^2 met lengte 1, blijkt dit je ruit te zijn.
Zij f : R^2 -> R, (x,y) -> |x| + |y|
Dan wordt het `vierkant' gegeven door

Oftewel: Alle punten die ``manhatten lengte'' 1 hebben (manhatten lengthe wordt gegeven door f).
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Skunk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 15:31

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door Skunk » 23 apr 2008, 22:24

Oef Sjoerd Job, dat uitstapje gaat me bijna boven de pet! Daar moet ik echt even voor gaan zitten! Bedankt ;)

Daan, ja, daar heb ik aan gedacht, maar dat is niet de vorm die gevraagd werd. Ik heb ook deze formule:

Dat moet ook een vierkant (ruit)geven, alleen kan mijn rekenmachine niet aan. Maar ook deze vorm is niet de juiste.

Safex: Ja, die heb ik, |x|+|y|= 1.
Dat is alleen niet te plotten op een Grafische rekenmachine, omdat |y| daar niet kan. Klopt mijn aanname dat als dat wel zou kunnen ik de bovenkant van de ruit zou hebben? Dat de grafiek ook echt "stopt" bij de y-as? Of worden de lijnen haaks doorgetrokken?

|x|+|y|=1
-(|x|+|y|=1) maar dat zijn er twee. :(

:)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Eenheidsvierkant

Bericht door SafeX » 24 apr 2008, 09:00

SafeX schreef: De ruit die jij bedoelt:
van -1 tot 0: y=x+1 en y=-x-1
van 0 tot 1: y=-x+1 en y=x-1
maar dit is compact geschreven: |x|+|y|=1
Dit hoort wel bij elkaar.

Plaats reactie