simpele breuk wegwerken

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
lila
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:45

simpele breuk wegwerken

Bericht door lila » 08 jun 2008, 08:44

Jongens, hiervoor had ik een topic over breuken in vergelijkingen. Volgens mij ligt mijn probleem, dat ik gewoon breuken niet meer zo snap als er drie getallen in een breuk zijn. Vooral een nog onbekend getal.

Dus hoe los je x-2:5 op? (schrijf het zo, want weet niet hoe je een breukstreep schrijft)

En als het dan x+2:5 + x2+3:4 = 1 wordt?

IK hoop echt even dat iemand me kan helpen, want ik kom er gewoon niet uit. Leg het maar zo kinderlijk/makkelijk mogelijk uit, want vorige keer zag ik het niet. Stap voor stap.
Ik zou jullie zo dankbaar zijn!!!! Ik zie de stappen gewoon niet meer.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: simpele breuk wegwerken

Bericht door SafeX » 08 jun 2008, 10:05

In de eerste plaats moet je noteren (x-2)/5, dus zorgen dat wat in de teller en de noemer staat duidelijk is.

Je komt met een verg:

Klopt dit?
Je hebt dus een 5 en een 4 in een noemer staan, met welk getal moet je dan verm om die twee noemers kwijt te raken. Denk aan je vorige vraag!
Dus moet je links en rechts daarmee verm. Die 1 rechts wordt dan ...?

Opm: denk er aan dat x een of ander getal is, je zou bv x=5 kunnen nemen. Maar dat zal wel niet kloppen met die 1,

Wiskunde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 apr 2008, 19:23

Re: simpele breuk wegwerken

Bericht door Wiskunde » 27 jun 2008, 17:47



Je kan breuken allen optellen als de noemers, de 4 en de 5 in dit geval gelijk zijn.
Je kan van allebei de breuken de noemer bijvoorbeeld 20 maken, 4*5.
dan moet je de teller keer hetzelfde getal doen als dat bij de noemer gedaan is.



Nu zijn de noemers gelijk en kan je de tellers bij elkaar optellen.



En dat wordt dan uiteindelijk:



Je kan het nu kruislings vermenigvuldigen (teller links * noemer rechts; teller rechts * noemer links).






ABC-formule:






of
of
of

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: simpele breuk wegwerken

Bericht door Hugo » 27 jun 2008, 18:05

dank u mister obvious, maar dit is niet helemaal de bedoeling van dit forum, antwoorden voorkauwen. Helpen heeft bij ons een andere betekenis
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: simpele breuk wegwerken

Bericht door SafeX » 27 jun 2008, 20:51

Bovendien zijn de opl fout, want de discriminant is negatief.
Maar nu maar eerst een reactie van lila (als ze nog geïnteresseerd is!?!).

lila
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:45

Re: simpele breuk wegwerken

Bericht door lila » 04 aug 2008, 21:09

Ja ik ben er gelukkig al uit. En, natuurlijk snap ik jullie visie; geen antwoorden voorkauwen, maar wat dat betreft hielp het mij wel. Ik moest een voorbeeld zien om verder te kunnen. Alleen, was ik er in dit geval al uit. Na vier uur stomstaren, had ik hem eindelijk. En zo simpel!
Herkennen jullie dat, dat je het 'ineens' ziet. Het kwartje valt! Dank jullie voor de antwoorden

Plaats reactie