Opdracht: Sport en Wiskunde

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Maarten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2006, 13:49

Opdracht: Sport en Wiskunde

Bericht door Maarten » 13 feb 2006, 13:47

Ik moet tegen het einde van deze week een werk van wiskunde maken. Helaas ben ik ziek geweest en heb niet veel tijd meer over. Dus wou ik eens horen of er misschien iemand een bestandje/site... heeft over sport en wiskunde. Ik moet een viertal onderwerpen behandelen:
1.Tennis: verklaar waarom een kleine speler sterk benadeeld is bij de opslag
2.Biljart: gebruik de vlakke meetkunde om aan te geven hoe punten worden gescoord. (o.a. in het driebanden)
3.Atletiek: verklaar de puntendeling bij meerkampen. Hoe wordt elk onderdeel gequoteerd? Hoe komt een atleet aan zijn punten?
+ onder welke hoek moet een speerwerper zijn speer werpen om een maximale afstand te bereiken?
4.voetbal: Is een voetbal rond? Er bestaan voetballen uit vijfhoeken, zeshoeken...

Elke vorm van hulp is welkom. (als er toevallig iemand informatie heeft over een ander onderwerp (vb: denksport, sudoku,...) is dit ook altijd bruikbaar)

alvast bedankt
groetjes Maarten

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Opdracht: Sport en Wiskunde

Bericht door Sjoerd Job » 13 feb 2006, 17:18

Maarten schreef:Ik moet tegen het einde van deze week een werk van wiskunde maken. Helaas ben ik ziek geweest en heb niet veel tijd meer over. Dus wou ik eens horen of er misschien iemand een bestandje/site... heeft over sport en wiskunde. Ik moet een viertal onderwerpen behandelen:
1.Tennis: verklaar waarom een kleine speler sterk benadeeld is bij de opslag
2.Biljart: gebruik de vlakke meetkunde om aan te geven hoe punten worden gescoord. (o.a. in het driebanden)
3.Atletiek: verklaar de puntendeling bij meerkampen. Hoe wordt elk onderdeel gequoteerd? Hoe komt een atleet aan zijn punten?
+ onder welke hoek moet een speerwerper zijn speer werpen om een maximale afstand te bereiken?
4.voetbal: Is een voetbal rond? Er bestaan voetballen uit vijfhoeken, zeshoeken...

Elke vorm van hulp is welkom. (als er toevallig iemand informatie heeft over een ander onderwerp (vb: denksport, sudoku,...) is dit ook altijd bruikbaar)

alvast bedankt
groetjes Maarten
In hoeverre snap je de sporten zelf? Heb je ook tijd besteed aan het nazoeken bij deze sporten? Sommige punten zijn zelfs zo verklaarbaar, dat je het waarschijnlijk ook zelf zou kunnen bedenken.

Je moet kennelijk een werkstuk maken, maar vanwege ziekte heb je hier geen tijd meer voor. Mijn advies is om dan naar de docent zelf toe te stappen, en vragen om uitstel in verband met ziekte. Als je inzet hebt getoond in de weken voor/na je ziekzijn, zal de docent meestal wel instemmen met uitstel.

Maar ok, we hadden het dus over de denksporten waar je over na moet denken.

1: Teken 2 tennisvelden (op schaal). Teken op 1 van die twee veldjes een klein poppetje, en op de ander een groot poppetje... Ga na hoe groot de hoek is waaronder ze kunnen opslaan, als je aanneemt dat ze rechttoe rechtaan opslaan...

2: Is een voetbal rond? Tja... Daar valt veel over te debatteren. Ga maar naar je voetballende buurjongen toe, en vraag het hem... Ja, de voetbal is rond. Ga naar Nike of Adidas toe. "De voetbal is rond". Ga nu eens naar een wiskundige toe... die gaat je een heel stuk vertellen over dat het een vorm is opgebouwt uit platte vlakken, en dat het dus niet een bol is, en dus niet rond...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie