uitwerken
Ja, zo komt wel het een en ander tevoorschijn.
1/3*x=x/3 breuken verm a/b*c/d=(ac)/(bd), let op de haakjes en probeer dit ook met getallen!
Algemeen:
(a-b)²=(a-b)(a-b)=a*a+a*-b+(-b)*a+(-b)(-b)=a²-ab-ab+b²=a²-2ab+b²
Dus: (a-b)²=a²-2ab+b² en evenzo (a+b)²=a²+2ab+b²
Dit moet je uit het hoofd leren na het begrepen te hebben!!!
Probeer het nu nog eens met a=x/3 en b=4y.
Dus: (a-b)²=(x/3-4y)²
1/3*x=x/3 breuken verm a/b*c/d=(ac)/(bd), let op de haakjes en probeer dit ook met getallen!
Algemeen:
(a-b)²=(a-b)(a-b)=a*a+a*-b+(-b)*a+(-b)(-b)=a²-ab-ab+b²=a²-2ab+b²
Dus: (a-b)²=a²-2ab+b² en evenzo (a+b)²=a²+2ab+b²
Dit moet je uit het hoofd leren na het begrepen te hebben!!!
Probeer het nu nog eens met a=x/3 en b=4y.
Dus: (a-b)²=(x/3-4y)²
Sorry, maar ik snap het nog niet helemaal.
Ik weet wel dat a²-b² = (a-b)(a+b) maar veel verder ben ik nog niet.
Ik blijf nog steeds bij zoiets hangen...
(x/3 -4y)(x/3 -4y) =
x/3 * x/3 = x²/9
x/3 * -4y = x/-12y
-4y * x/3 = x/-12y
-4y * -4y = 16y²
Hou ik dus het antwoord over: x²/9 - 16y²
Wat duidelijk ook niet goed is, maar ik snap het anders echt niet...
Met wat je zei van (a-b)² kom ik uit op a²-b²
Ik weet wel dat a²-b² = (a-b)(a+b) maar veel verder ben ik nog niet.
Ik blijf nog steeds bij zoiets hangen...
(x/3 -4y)(x/3 -4y) =
x/3 * x/3 = x²/9
x/3 * -4y = x/-12y
-4y * x/3 = x/-12y
-4y * -4y = 16y²
Hou ik dus het antwoord over: x²/9 - 16y²
Wat duidelijk ook niet goed is, maar ik snap het anders echt niet...
Met wat je zei van (a-b)² kom ik uit op a²-b²
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
(a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2nofx schreef:Sorry, maar ik snap het nog niet helemaal.
Ik weet wel dat a²-b² = (a-b)(a+b) maar veel verder ben ik nog niet.
Ik blijf nog steeds bij zoiets hangen...
(x/3 -4y)(x/3 -4y) =
x/3 * x/3 = x²/9
x/3 * -4y = x/-12y
-4y * x/3 = x/-12y
-4y * -4y = 16y²
Hou ik dus het antwoord over: x²/9 - 16y²
Wat duidelijk ook niet goed is, maar ik snap het anders echt niet...
Met wat je zei van (a-b)² kom ik uit op a²-b²
Maar, even naar jouw som
Inderdaad, haakjes wegwerken, maar hier maak je al een fout
En dit is niet x/-12y, maar, nu we dat hebben verbeterd, gaan we verder... op zoek naar een volgende fout.
We kunnen het een beetje versimpelen. Maar, daarbij maak je al weer een fout... Jij zegt:
Maar, probeer het eens wat beter te zien...
Laten we een simpel voorbeeld geven: -1 -1 = ?, juist! -2, niet 0.
Nu we dat weer uit de weg hebben...
En dat is dan het eindantwoord...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Bedankt, het wordt al wat duidelijker nu. Ik vraag me alleen iets af over middelste (in het antwoord)
http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... rac%2023xy
Waarom neem je de 4 daar niet in mee? Ik zou dan denken dat het dit moet zijn (met de 4 erbij)
http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... ac%20234xy
Voor de rest is alles wel duidelijk, alleen dat ene wat ik hierboven heb beschreven. Hoop dat je me met dit laatste ook kunt helpen.
Inelk geval bedankt voor de hulp.
http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... rac%2023xy
Waarom neem je de 4 daar niet in mee? Ik zou dan denken dat het dit moet zijn (met de 4 erbij)
http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... ac%20234xy
Voor de rest is alles wel duidelijk, alleen dat ene wat ik hierboven heb beschreven. Hoop dat je me met dit laatste ook kunt helpen.
Inelk geval bedankt voor de hulp.