breuk uitwerken

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
wis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:40

breuk uitwerken

Bericht door wis » 10 apr 2006, 18:04

Hallo, ik heb de volgende breuk gekregen:



Nu heb ik deze als volgt uitgewerkt, alleen is het antwoord niet helemaal goed. Kan je mij vertellen waar ik de fout in ga??

Om het duidelijker te maken voor me zelf schrijf ik het 2 keer:


Dan ga ik de haakjes uitwerken en hou ik dit over:



Bijelkaar geteld hou ik dit over:



Dat is dan me antwoord
Terwijl dit het antwoord is in het antwoordenblad:



Waar ga ik nu de fout mee in??
Laatst gewijzigd door wis op 10 apr 2006, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.

wis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:40

Bericht door wis » 10 apr 2006, 18:18

Ow wacht even ik zie al een gedeelte:


is natuurlijk hetzelfde als 4 hele. Alleen zou ik er dan van maken, terwijl hij er van heeft gemaakt.
Ik snap alleen niet hoe hij daar dan aan komt...

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: breuk uitwerken

Bericht door SafeX » 10 apr 2006, 18:31

wis schreef:Hallo, ik heb de volgende breuk gekregen:



Nu heb ik deze als volgt uitgewerkt, alleen is het antwoord niet helemaal goed. Kan je mij vertellen waar ik de fout in ga??

Om het duidelijker te maken voor me zelf schrijf ik het 2 keer:


Dan ga ik de haakjes uitwerken en hou ik dit over:

<= hier opletten



Bij elkaar geteld hou ik dit over:



Dat is dan me antwoord
Terwijl dit het antwoord is in het antwoordenblad:



Waar ga ik nu de fout mee in??
(A+B)²=A²+2AB+B² en nu voor A x²y/3 en voor B 6y/x invullen!
Probeer dit eens!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 10 apr 2006, 18:34

wis schreef:Ow wacht even ik zie al een gedeelte:


is natuurlijk hetzelfde als 4 hele. Alleen zou ik er dan van maken, terwijl hij er van heeft gemaakt.
Ik snap alleen niet hoe hij daar dan aan komt...
Kijk, wat in de teller en wat in de noemer staat.

wis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:40

Bericht door wis » 10 apr 2006, 19:52

in de teller staat 12y en in de noemer 3x.
Daarnaast heb je dan x² staan en y.
Ik snap nog niet hoe hij dan aan het antwoord is gekomen..? Sowieso moet er dan toch een x^2 bij staan, maar hij heeft alleen een x...

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 10 apr 2006, 20:24

wis schreef:in de teller staat 12y en in de noemer 3x.
Daarnaast heb je dan x² staan en y.
Ik snap nog niet hoe hij dan aan het antwoord is gekomen..? Sowieso moet er dan toch een x^2 bij staan, maar hij heeft alleen een x...


In het algemeen:
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

wis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:40

Bericht door wis » 10 apr 2006, 20:53

Dan is of niet..?

En dan moet ik het zo zien dat x² : x = x , is dat de logica erachter dat hij maar 1 x heeft?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 10 apr 2006, 21:26

wis schreef:Dan is of niet..?

En dan moet ik het zo zien dat x² : x = x , is dat de logica erachter dat hij maar 1 x heeft?
Juist ja. Helemaal gelijk! En dan 12 : 3 = 4, maar dat snapte je al
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

wis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:40

Bericht door wis » 10 apr 2006, 21:45

heel erg bedankt voor de hulp! Weer iets dat ik begrijp :)

Plaats reactie