machten en breuken
Re: machten en breuken
De tweede methode is de snelste.
Re: machten en breuken
ben met een oefenopgave bezig vergelijking van een lijn
rekenregel y= a*x+b
als ik x=-2 invult dan is y=4 ?
rekenregel y= a*x+b
als ik x=-2 invult dan is y=4 ?
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: machten en breuken
Dat klopt. Je kunt dit ook controleren door x = -2 in de oorspronkelijke vergelijking 5x+3y = 2 in te vullen.stablex schreef:ben met een oefenopgave bezig vergelijking van een lijn
rekenregel y= a*x+b
als ik x=-2 invul dan is y=4 ?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: machten en breuken
hehe bedankt heren, nu heb ik de volgende vraag. Het gaat over de tweedegraadsfuncties.
rekenregel
opgave
1. a < 0 is een bergparabool.
2. het snijpunt met de y-as ligt bij y = c=-17
3. de x-as toppunt bepalen
4. de y-as waarde
5. x-as snijpunten bepalen
nu is D<0 geen oplossing, maar ik wil toch de grafiek te tekenen. kan iemand my uitleggen hoe ik moet doen?
rekenregel
opgave
1. a < 0 is een bergparabool.
2. het snijpunt met de y-as ligt bij y = c=-17
3. de x-as toppunt bepalen
4. de y-as waarde
5. x-as snijpunten bepalen
nu is D<0 geen oplossing, maar ik wil toch de grafiek te tekenen. kan iemand my uitleggen hoe ik moet doen?
Re: machten en breuken
Je weet al dat het een bergparabool is.
Je kan al het punt tekenen waar de grafiek de y-as snijdt, de x-top met de bijbehorende y-waarde invullen. Construeer daardoor de vorm van de parabool. Bepaal eventueel nog meer punten door verschillende waarden voor x in te vullen.
Je kan al zien aan de bijbehorende y-waarde van de x-top dat er geen snijpunt is met de x-as, omdat het een bergparabool is en y-top < 0. Dat zie je waarschijnlijk nog duidelijker in je grafiek.
Je kan al het punt tekenen waar de grafiek de y-as snijdt, de x-top met de bijbehorende y-waarde invullen. Construeer daardoor de vorm van de parabool. Bepaal eventueel nog meer punten door verschillende waarden voor x in te vullen.
Je kan al zien aan de bijbehorende y-waarde van de x-top dat er geen snijpunt is met de x-as, omdat het een bergparabool is en y-top < 0. Dat zie je waarschijnlijk nog duidelijker in je grafiek.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: machten en breuken
Daar is een mooie methode voor:stablex schreef: nu is D<0 geen oplossing, maar ik wil toch de grafiek te tekenen. kan iemand my uitleggen hoe ik moet doen?
Je weet Het punt (0,-17), stel nu:
-x²-8x-17=-17
-x²-8x=0
los dit op.
Je hebt dan twee punten op 'dezelfde hoogte' , maar dan weet je ook de symm-as enz.
Re: machten en breuken
De symmetrie-as is is gegeven.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: machten en breuken
hehe jaaa idd als D<0 is dan kan ik stap 5. abc formule overslaan. gelijk een tabel maken met nog wat waarden voor x invullen om een paar extra punten te krijgen die kan helpen bij het tekenen van de grafiek.
Re: machten en breuken
Klopt, helemaal goed!
Eventueel, Met constructie:
Niet op schaal. i vormen de symmetri-as. De sterren een punt op de parabool.
De afstand tussen het punt links en de symmetrie-as is hetzelfde als
De afstand tussen het punt rechts en de symmetrie-as (weergegeven met puntjes). Het punt rechts ligt op de y-as. Waar ligt het punt links?
Eventueel, Met constructie:
Code: Selecteer alles
y
|
___________________________-4___|_______ x
* O|
i |
i |
i |
i |
i |
*...i...*
|
De afstand tussen het punt links en de symmetrie-as is hetzelfde als
De afstand tussen het punt rechts en de symmetrie-as (weergegeven met puntjes). Het punt rechts ligt op de y-as. Waar ligt het punt links?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: machten en breuken
Heb je dit geprobeerd?SafeX schreef: Daar is een mooie methode voor:
Je weet Het punt (0,-17), stel nu:
-x²-8x-17=-17
-x²-8x=0
los dit op.
Je hebt dan twee punten op 'dezelfde hoogte' , maar dan weet je ook de symm-as enz.
Re: machten en breuken
alsDavid schreef:Waar ligt het punt links?
y=-17 dan is x=-8
y=-10 x=-7
Re: machten en breuken
hehe jaSafeX schreef:Heb je dit geprobeerd?SafeX schreef: Daar is een mooie methode voor:
Je weet Het punt (0,-17), stel nu:
-x²-8x-17=-17
-x²-8x=0
los dit op.
Je hebt dan twee punten op 'dezelfde hoogte' , maar dan weet je ook de symm-as enz.
Re: machten en breuken
Ja, klopt, lukt het met de grafiek?
y(x)=-x^2-8x-17
y(0)=-17 (snijpunt met y-as; x=0 invullen).
Als je de x-top kent hoef je geen vergelijking op te lossen.
(voor de vorm: y=ax^2+bx+c)
y(x)=-x^2-8x-17
y(0)=-17 (snijpunt met y-as; x=0 invullen).
Als je de x-top kent hoef je geen vergelijking op te lossen.
(voor de vorm: y=ax^2+bx+c)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: machten en breuken
ja hoor, ik snap het wel nu, bedankt voor uitleggen.
Re: machten en breuken
Waar is dit een antwoord op?stablex schreef:ja hoor, ik snap het wel nu, bedankt voor uitleggen.