Absolute waarde en tegengestelde

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Foton
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 mar 2012, 15:36

Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door Foton » 31 mar 2012, 16:40

Geachte,
Ik heb moeite met de volgende opgaves:

a) Als a = 4, dan is –a = …
b) Als a = -4, dan is –a = …
c) Als a = -10, dan is |-a| = …
d) Als a = 9, dan is |a| = …
e) Als a = 11, dan is -|a| = …
f) Als a = -12, dan is -|a| = …
g) Als –a = 5, dan is a = …
h) Als –a = - 5, dan is a = …
i) Als – a = 7, dan is |a| = …
j) Als – a = -9, dan is -|a|= …
k) Als -a = -10, dan is -|a| = …

Graag zou ik willen weten hoe ik aan de antwoorden kan komen. Bij voorbaat dank voor degenen die me willen/kunnen helpen.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door SafeX » 31 mar 2012, 17:01

Foton schreef:Geachte,
Ik heb moeite met de volgende opgaves:

a) Als a = 4, dan is –a = …
b) Als a = -4, dan is –a = …
c) Als a = -10, dan is |-a| = …
d) Als a = 9, dan is |a| = …
e) Als a = 11, dan is -|a| = …
f) Als a = -12, dan is -|a| = …
g) Als –a = 5, dan is a = …
h) Als –a = - 5, dan is a = …
i) Als – a = 7, dan is |a| = …
j) Als – a = -9, dan is -|a|= …
k) Als -a = -10, dan is -|a| = …

Graag zou ik willen weten hoe ik aan de antwoorden kan komen. Bij voorbaat dank voor degenen die me willen/kunnen helpen.
Ik wil graag zien welke opgaven je wel weet of denkt te weten, dan kan ik je beter helpen.
Gebruik bij deze opgaven ook een getallenlijn.

Foton
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 mar 2012, 15:36

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door Foton » 31 mar 2012, 17:28

Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik weet het wel waar de getallen in een getallenlijn staan, ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4


Ok, ik ga proberen:

a) Als a = 4, dan is –a = -4?
b) Als a = -4, dan is –a = 4?
c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
d) Als a = 9, dan is |a| = 9
e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
g) Als –a = 5, dan is a = -5
h) Als –a = - 5, dan is a = 5
i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10

P.S. Is het mogelijk om een getallenlijn te gebruiken op het forum? Zo ja, hoe doe ik dat?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door arno » 01 apr 2012, 11:58

Foton schreef:Ik weet het wel waar de getallen in een getallenlijn staan, ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Als je weet dat -a een verkorte schrijfwijze is voor -1∙a, kun je dan begrijpen dat uit -a = 4 volgt dat a = -4? Denk ook aan de rekenregels +∙+ = -∙- = + en -∙+ = +∙- = -.
Foton schreef:Ok, ik ga proberen:

a) Als a = 4, dan is –a = -4?
Dit is correct.
Foton schreef:b) Als a = -4, dan is –a = 4??
Dit is correct.
Foton schreef:c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
Dit is correct.
Foton schreef:d) Als a = 9, dan is |a| = 9
Dit is correct.
Foton schreef:e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
Als a = 11, wat weet je dan van |a|, en wat weet je dan van -|a|?
Foton schreef:f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
Dit is correct.
Foton schreef:g) Als –a = 5, dan is a = -5
Dit is correct.
Foton schreef:h) Als –a = - 5, dan is a = 5
Dit is correct.
Foton schreef:i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
Dit is correct.
Foton schreef:j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
Dit is correct.
Foton schreef:k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
Dit is correct.
Foton schreef:P.S. Is het mogelijk om een getallenlijn te gebruiken op het forum? Zo ja, hoe doe ik dat?
Als je voor jezelf een voorstelling van een getallenlijn weet te maken, zodat je de juiste antwoorden weet te vinden, is dat voldoende.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door David » 01 apr 2012, 17:08

Foton schreef: ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Het eerste spreekt het laatste niet tegen. Of denk je van wel?

Op het forum is er geen gereserveerde manier voor de getallenlijn, maar als je wilt:

Code: Selecteer alles

_______a______________________O______________________-a_________________
      -4                                              4
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door SafeX » 01 apr 2012, 18:24

Foton schreef: b) Als a = -4, dan is –a = 4?
c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
d) Als a = 9, dan is |a| = 9
e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
g) Als –a = 5, dan is a = -5
h) Als –a = - 5, dan is a = 5
i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
b) wat is het probleem a=-4, verm met -1 links en rechts
c) De modulus |a|=|a-0| betekent de afstand van het getal a tot 0 op de getallenlijn en dat is natuurlijk altijd positief.
e) zie nu c)
f) eveneens
j) bedenk eerst wat |a| is. Als |a| altijd positief is, wat is -|a| dan altijd?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Absolute waarde en tegengestelde

Bericht door David » 01 apr 2012, 19:13

SafeX schreef:c) De modulus |a|=|a-0| betekent de afstand van het getal a tot 0 op de getallenlijn en dat is natuurlijk altijd positief.
Uitzondering a = 0.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie