Geachte,
Ik heb moeite met de volgende opgaves:
a) Als a = 4, dan is –a = …
b) Als a = -4, dan is –a = …
c) Als a = -10, dan is |-a| = …
d) Als a = 9, dan is |a| = …
e) Als a = 11, dan is -|a| = …
f) Als a = -12, dan is -|a| = …
g) Als –a = 5, dan is a = …
h) Als –a = - 5, dan is a = …
i) Als – a = 7, dan is |a| = …
j) Als – a = -9, dan is -|a|= …
k) Als -a = -10, dan is -|a| = …
Graag zou ik willen weten hoe ik aan de antwoorden kan komen. Bij voorbaat dank voor degenen die me willen/kunnen helpen.
Absolute waarde en tegengestelde
Re: Absolute waarde en tegengestelde
Ik wil graag zien welke opgaven je wel weet of denkt te weten, dan kan ik je beter helpen.Foton schreef:Geachte,
Ik heb moeite met de volgende opgaves:
a) Als a = 4, dan is –a = …
b) Als a = -4, dan is –a = …
c) Als a = -10, dan is |-a| = …
d) Als a = 9, dan is |a| = …
e) Als a = 11, dan is -|a| = …
f) Als a = -12, dan is -|a| = …
g) Als –a = 5, dan is a = …
h) Als –a = - 5, dan is a = …
i) Als – a = 7, dan is |a| = …
j) Als – a = -9, dan is -|a|= …
k) Als -a = -10, dan is -|a| = …
Graag zou ik willen weten hoe ik aan de antwoorden kan komen. Bij voorbaat dank voor degenen die me willen/kunnen helpen.
Gebruik bij deze opgaven ook een getallenlijn.
Re: Absolute waarde en tegengestelde
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik weet het wel waar de getallen in een getallenlijn staan, ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Ok, ik ga proberen:
a) Als a = 4, dan is –a = -4?
b) Als a = -4, dan is –a = 4?
c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
d) Als a = 9, dan is |a| = 9
e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
g) Als –a = 5, dan is a = -5
h) Als –a = - 5, dan is a = 5
i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
P.S. Is het mogelijk om een getallenlijn te gebruiken op het forum? Zo ja, hoe doe ik dat?
Ik weet het wel waar de getallen in een getallenlijn staan, ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Ok, ik ga proberen:
a) Als a = 4, dan is –a = -4?
b) Als a = -4, dan is –a = 4?
c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
d) Als a = 9, dan is |a| = 9
e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
g) Als –a = 5, dan is a = -5
h) Als –a = - 5, dan is a = 5
i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
P.S. Is het mogelijk om een getallenlijn te gebruiken op het forum? Zo ja, hoe doe ik dat?
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Absolute waarde en tegengestelde
Als je weet dat -a een verkorte schrijfwijze is voor -1∙a, kun je dan begrijpen dat uit -a = 4 volgt dat a = -4? Denk ook aan de rekenregels +∙+ = -∙- = + en -∙+ = +∙- = -.Foton schreef:Ik weet het wel waar de getallen in een getallenlijn staan, ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Dit is correct.Foton schreef:Ok, ik ga proberen:
a) Als a = 4, dan is –a = -4?
Dit is correct.Foton schreef:b) Als a = -4, dan is –a = 4??
Dit is correct.Foton schreef:c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
Dit is correct.Foton schreef:d) Als a = 9, dan is |a| = 9
Als a = 11, wat weet je dan van |a|, en wat weet je dan van -|a|?Foton schreef:e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
Dit is correct.Foton schreef:f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
Dit is correct.Foton schreef:g) Als –a = 5, dan is a = -5
Dit is correct.Foton schreef:h) Als –a = - 5, dan is a = 5
Dit is correct.Foton schreef:i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
Dit is correct.Foton schreef:j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
Dit is correct.Foton schreef:k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
Als je voor jezelf een voorstelling van een getallenlijn weet te maken, zodat je de juiste antwoorden weet te vinden, is dat voldoende.Foton schreef:P.S. Is het mogelijk om een getallenlijn te gebruiken op het forum? Zo ja, hoe doe ik dat?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Absolute waarde en tegengestelde
Het eerste spreekt het laatste niet tegen. Of denk je van wel?Foton schreef: ik snap alleen niet hoe bv. a = -4 kan zijn als -a = 4 bv. Logischer lijkt me juist andersom: als a = 4, dan is -a = -4
Op het forum is er geen gereserveerde manier voor de getallenlijn, maar als je wilt:
Code: Selecteer alles
_______a______________________O______________________-a_________________
-4 4
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Absolute waarde en tegengestelde
b) wat is het probleem a=-4, verm met -1 links en rechtsFoton schreef: b) Als a = -4, dan is –a = 4?
c) Als a = -10, dan is |-a| = 10?
d) Als a = 9, dan is |a| = 9
e) Als a = 11, dan is -|a| = -11 (maar waarom?)
f) Als a = -12, dan is -|a| = -12?
g) Als –a = 5, dan is a = -5
h) Als –a = - 5, dan is a = 5
i) Als – a = 7, dan is |a| = 7?
j) Als – a = -9, dan is -|a|= -9?
k) Als - a = 10, dan is -|a| = -10
c) De modulus |a|=|a-0| betekent de afstand van het getal a tot 0 op de getallenlijn en dat is natuurlijk altijd positief.
e) zie nu c)
f) eveneens
j) bedenk eerst wat |a| is. Als |a| altijd positief is, wat is -|a| dan altijd?
Re: Absolute waarde en tegengestelde
Uitzondering a = 0.SafeX schreef:c) De modulus |a|=|a-0| betekent de afstand van het getal a tot 0 op de getallenlijn en dat is natuurlijk altijd positief.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)