meetkunde

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 10:41

Hoi,

Ik zit in mavo4 en loop volledig vast op wiskunde. Voor m'n laatste toets had ik zelfs een 3,9 gehaald. Hier een blad uit de toets waar ik volledig vastliep. Heb het blaadje even hier gehost: http://dsr-onderhoudswerken.nl/wis.jpg

11 lukte natuurlijk wel, maar daarna kwam er echt helemaal niets meer van. Zelfs nu ik het thuis bekijk snap ik het nog niet. Ik dacht nog even dat ik bij 12. de stelling van Pythagoras moest toepassen, maar dan kom ik niet op 1 maar op ongeveer 3,6 (!?).

Als iemand me uit de brand kan helpen met deze vragen: GRAAG!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 10:56

Graag antwoord op 11?

!2 st v Pyth gebruiken (klopt) laat dat zien (ook al klopt je antwoord niet ...)

13 wat is de formule voor de opp van een driehoek? Je weet de basis en de hoogte ...

14 wat is de formule voor de inhoud van het gebouw?

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 11:02

SafeX schreef:Graag antwoord op 11?

!2 st v Pyth gebruiken (klopt) laat dat zien (ook al klopt je antwoord niet ...)

13 wat is de formule voor de opp van een driehoek? Je weet de basis en de hoogte ...

14 wat is de formule voor de inhoud van het gebouw?
Ik heb bij 12: 2,693²+2,5²(de helft van de volledige lengte: 5)=13,5, wortel van 13,5 = 3,6. Dus geen 1. Hoe kom ik dan wel bij die 1?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 12:02

duckd schreef:
SafeX schreef:Graag antwoord op 11?
Ik heb bij 12: 2,693²+2,5²(de helft van de volledige lengte: 5)=13,5, wortel van 13,5 = 3,6. Dus geen 1. Hoe kom ik dan wel bij die 1?
Je gebruikt de st verkeerd. Ga eens na welke zijde de grootste lengt heeft en dus ...
Je moet het ook netjes opschrijven: als h de hoogte is geldt: h²+ ...= ...

En bovenstaande vraag ... ?

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 15:03

SafeX schreef:
duckd schreef:
SafeX schreef:Graag antwoord op 11?
Ik heb bij 12: 2,693²+2,5²(de helft van de volledige lengte: 5)=13,5, wortel van 13,5 = 3,6. Dus geen 1. Hoe kom ik dan wel bij die 1?
Je gebruikt de st verkeerd. Ga eens na welke zijde de grootste lengt heeft en dus ...
Je moet het ook netjes opschrijven: als h de hoogte is geldt: h²+ ...= ...

En bovenstaande vraag ... ?
De st? nu ben ik je kwijt. Sorry, maar wiskunde is nou eenmaal niet m'n sterkste punt.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 15:11

Ben je kwijt wat je zelf opgeschreven hebt, lees dit dan nog eens:
duckd schreef:
11 lukte natuurlijk wel, maar daarna kwam er echt helemaal niets meer van. Zelfs nu ik het thuis bekijk snap ik het nog niet. Ik dacht nog even dat ik bij 12. de stelling van Pythagoras moest toepassen, maar dan kom ik niet op 1 maar op ongeveer 3,6 (!?).
Over welke st hebben we het dan ... ?
de stelling van Pythagoras

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 15:16

SafeX schreef:Ben je kwijt wat je zelf opgeschreven hebt, lees dit dan nog eens:
duckd schreef:
11 lukte natuurlijk wel, maar daarna kwam er echt helemaal niets meer van. Zelfs nu ik het thuis bekijk snap ik het nog niet. Ik dacht nog even dat ik bij 12. de stelling van Pythagoras moest toepassen, maar dan kom ik niet op 1 maar op ongeveer 3,6 (!?).
Over welke st hebben we het dan ... ?
de stelling van Pythagoras
Oke, maar dan ben ik er nog niet uit. Wat doe ik nou verkeerd dan?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 15:24

Wat is de langste zijde in driehoek DHC? (ik vraag niet naar de lengte)
Tegenover welke hoek ligt deze zijde?

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 15:30

SafeX schreef:Wat is de langste zijde in driehoek DHC? (ik vraag niet naar de lengte)
Tegenover welke hoek ligt deze zijde?
Dat is dan d - c, met 2,693. Want D - H hoort 1m te zijn, ook al kom ik dus met die berekening op 3,6. En de andere is 2,5. Dus oke, wat nu?

Nog even een edit: de onderste zijde is eigenlijk 5, maar ik denk gewoon in rechthoekige driehoeken.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 15:32

duckd schreef:
SafeX schreef:Wat is de langste zijde in driehoek DHC? (ik vraag niet naar de lengte)
Tegenover welke hoek ligt deze zijde?
Dat is dan d - c, met 2,693. Want D - H hoort 1m te zijn, ook al kom ik dus met die berekening op 3,6. En de andere is 2,5. Dus oke, wat nu?
Je hebt nu de eerste vraag beantwoord ...
De tweede vraag niet ...

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 15:38

SafeX schreef:
duckd schreef:
SafeX schreef:Wat is de langste zijde in driehoek DHC? (ik vraag niet naar de lengte)
Tegenover welke hoek ligt deze zijde?
Dat is dan d - c, met 2,693. Want D - H hoort 1m te zijn, ook al kom ik dus met die berekening op 3,6. En de andere is 2,5. Dus oke, wat nu?
Je hebt nu de eerste vraag beantwoord ...
De tweede vraag niet ...
Omdat ik niet snapte wat je ermee bedoelde. Kan je me niet gewoon vertellen wat ik fout doe? Want dit zou dus een simpel opdrachtje moeten zijn, maar ik maak blijkbaar ergens een fout. Ik wil weten wat.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 16:19

Ja, kijk als ik een vraag stel is het de bedoeling dat je antwoord geeft ook als je zou moeten zeggen dat je dat niet weet. Geen antwoord betekent, kennelijk niet belangrijk.

Ik probeer je te laten zien wat je moet doen en waarom zodat je die fout niet meer maakt, wil je dat ... ?

Laten we even aannemen dat DC de langste zijde is, kan je dan een tekening maken van driehoek DCH?
Als je de st v Pyth wilt toepassen, wat voor soort driehoek moet je dan hebben?

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 16:27

SafeX schreef:Ja, kijk als ik een vraag stel is het de bedoeling dat je antwoord geeft ook als je zou moeten zeggen dat je dat niet weet. Geen antwoord betekent, kennelijk niet belangrijk.

Ik probeer je te laten zien wat je moet doen en waarom zodat je die fout niet meer maakt, wil je dat ... ?

Laten we even aannemen dat DC de langste zijde is, kan je dan een tekening maken van driehoek DCH?
Als je de st v Pyth wilt toepassen, wat voor soort driehoek moet je dan hebben?
Goed, stap voor stap. Ja, maar je bent erg vaag erover. Voor de stelling heb je een rechthoekige driehoek nodig. Ik heb een tekening. Schuine zijde is 2,693 en de onderste is 2,5. Als ik die gegevens in de stelling van Pythagoras zet kom ik dus niet uit op 1, en dat moet wel volgens vraag 12..

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: meetkunde

Bericht door SafeX » 12 apr 2012, 17:14

Nu merk ik dat je toch iets weet.
Je hebt dus een rechthoekige driehoek nodig. Is drh DCH een rechthoekige drh? Zo ja, waar zit de rechte hoek, geef dat met drie letters aan ...

Als er iets vaag is (in een vraag) geef dat dan duidelijk aan!

duckd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2012, 10:29

Re: meetkunde

Bericht door duckd » 12 apr 2012, 17:57

SafeX schreef:Nu merk ik dat je toch iets weet.
Je hebt dus een rechthoekige driehoek nodig. Is drh DCH een rechthoekige drh? Zo ja, waar zit de rechte hoek, geef dat met drie letters aan ...

Als er iets vaag is (in een vraag) geef dat dan duidelijk aan!
Ha! Ik heb een ingeving gekregen. Ik kan hier Pythagoras niet gebruiken, want ik hoef de schuine lijn niet te weten. Ik moet de overstaande lijn weten! Maar hoe moet ik dat dan te weten komen? Ha. Toch een soort van doorbraak dit.

Overigens is de rechte hoek hoek H.

Plaats reactie