Taylorreeks!

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
xtotdederde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2007, 12:11

Taylorreeks!

Bericht door xtotdederde » 05 mar 2007, 12:19

Hallo,
Ik heb een vraag over de Taylorreeks, ik snap niet wat de algemene formule van de taylorreeks is. Ik heb zelf wel al een beetje uitgezocht dat het de eerste afgeleide x de 2e afgeleide is etc. etc. Ik heb ook op wikipedia gekeken maar de uitleg was een beetje wazig. Kan iemand de Taylorreeks op een makkelijke manier uitleggen, ik zit in 5 vwo.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 05 mar 2007, 18:12

Kan je wat duidelijker aangeven wat je niet begrijpt, vertrekkend van:


xtotdederde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2007, 12:11

Bericht door xtotdederde » 05 mar 2007, 18:45

Bedankt voor de formule.
Betekent +oo boven het sigma-teken dat n van 0 tot oneindig loopt?

Als voorbeeld in mijn boek staat f(x) = e^(2x-1) met de raaklijn k in het punt (0,5;1). Als a wordt dan 0,5 genomen, wat volgens mij afkomstig is van de 0,5 in dat punt. Is dat zo?
Daarnaast vraag ik me af wat er verandert als je een andere functie voor f(x) neemt, of geldt de formule voor elke functie en heeft de raaklijn dan gewoon een ander snijpunt?
Mijn laatste vraag: heeft die 1 van het punt (0,5;1) van hierboven invloed op de formule, of doet die y-waarde er niet toe?

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 05 mar 2007, 21:15

Allereerst: de formule van Taylor geeft een manier om een functie (willekeurig, indien voldoende afleidbaar) te benaderen door een som van machten in x. Onder bepaalde voorwaarden convergeert de reeks naar de functie, dus is de oneindige som gelijk aan de functie zelf.

Je ontwikkelt een Taylorreeks rond een bepaald punt, dit is het punt x = a, in jouw voorbeeld inderdaad 0,5. De y-waarde gebruikt je in de eerste term, daar heb je f(a). In verdere termen komen de afgeleiden van f voor, geëvalueerd in het punt a.

Plaats reactie