Rendement van een Automotor

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
abc-formule
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2007, 19:43

Rendement van een Automotor

Bericht door abc-formule » 05 mar 2007, 20:00

Ik ben bezig met een verslag voor school en het lukt niet bepaald. IK probeer het rendement te berekenen van een automotor. Ik heb dit al aan mijn leraar gevraagd en hij heeft gezegd dat het bijna onmogelijk is. Hoewel ik toch denk dat er een oplossing is.

Ik heb dus julie hulp nodig (duh.) en heb alvast iets:

-Ik wil het rendement van een dieselmotor en van een benzinemotor
-Er moet 1 liter in beide motoren
-Hier is een formule: Afbeelding

-De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter. Dat komt overeen met 8,9 kWh elektrische energie.
-De energie-inhoud van diesel is iets hoger dan die van benzine en bedraagt ongeveer 36 MJ per liter, dat komt overeen met 10 kWh elektriciteit.
- 32 MJ = 32000000 Joule
- 36 MJ = 36000000 Joule

Wat Ik Nog NIET SNAP:

- ik heb nog geen gemiddelde motor :S
- Ik weet niet of ik de info hierboven wel of niet moet gebruiken, maar weet wel dat het juist is (wiki)
- de rest


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat ik hieruit kom voordat het morgen is :S :S :S :S

abc-formule
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2007, 19:43

Bericht door abc-formule » 05 mar 2007, 20:54

:( 11 keer bekeken en nog steeds geen antwoord... begin wanhopig te worden :cry: :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 05 mar 2007, 21:40

Niet iedereen die bekijkt heeft een antwoord, en diegenen die dat wel kunnen hebben moeten er misschien eerst over nadenken. :)

Maar goed.

Wat je nog moet weten:
Hoever kun je rijden op die ene liter benzine/diesel
Hoeveel energie het kost om de auto te bewegen rekening houdend met rolwrijving/windweerstand/etc
Wellicht nog 100 andere dingen

Aangezien je dat gewoon bijna niet kunt meten is deze opgave bijna niet te doen.
Je zou de motor aan iets anders kunnen hangen om dat iets makkelijker te maken, maar dan nog is het niet ideaal...

Wat je wle kunt doen is kijken welke het BESTE is. Je neemt 1l benzine en 1l diesel en kijkt waar je het verste mee komt. Dan vergelijk je dat met die waarden die jij had, 32MJ en 36MJ.
Als dan aantal_km_op_benzine / 32MJ groter of kleiner is dan aantal_km_op_diesel / 36MJ dan weet je welke beter is in het omzeten van energie naar beweging.

Je schakelt dan namelijk alle externe factoren als rolsnelheid, rijsnelheid, luchtweerstand, e.d. uit omdat je die bij beide auto's gelijk maakt.
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 05 mar 2007, 23:38

dit neigt ongelooflijk naar natuurkunde, want er spelen allerlei dingen als energieverlies en wrijving een rol, dus ik raad je aan een ander forum te proberen, ik mag geen reclame maken, maar wetenschapsforum.nl heeft een aantal slimme mensen in dienst voor natuurkunde, wat betrefd wiskunde kunnen ze natuurlijk niet tegen ons op :wink:
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie