Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 28 aug 2012, 16:41

Hoi ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen over hoe ik aan het werk moet met het oplossen van deze som want ik begrijp er helemaal niets van. Ik heb in het voorgaande wiskunde hoofdstuk wel 10 keer doorgenomen maar het lijkt net of er niets in mijn lesstof staat over hoe je vanuit enkel een formule tot een grafiek komt en dat lijkt me hier de bedoeling toch? Ik heb een plaatje erbij gestopt om mijn vraag duidelijk te maken,

(ik verwacht niet dat jullie de soms helemaal kant en klaar afleveren ik wil enkel snappen wat ik nou moet gaan doen)

Groet,

Jacko.

Afbeelding

EDIT: Het lijkt net of de foto het niet doet in het board vanaf hier, hier de directe link naar de foto van de opdracht.

http://imageshack.us/photo/my-images/256/img0115kd.jpg/

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Kinu » 28 aug 2012, 16:55

Je hebt een functievoorschrift gegeven, nl. . Wat is de factor en waar staat de voor? Teken de functie ook eens.

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 28 aug 2012, 17:17

Kinu schreef:Je hebt een functievoorschrift gegeven, nl. . Wat is de factor en waar staat de voor? Teken de functie ook eens.
Dank u voor u antwoord. Het spijt me en ik wil niet dom klinken maar de term functievoorschrift is mij niet bekend. Zou u mij mischien een link kunnen geven waar mogelijk een soort uitleg wordt gegeven van wat nou in het algemeen met het oplossen van dit soort vraagstukken moet worden gedaan. Ik weet inmiddels met wiskunde dat het vaak een handigheidje is wat je onder de knie moet hebben maar dit soort vraagstukken heb ik gewoon nog helemaal niet gehad dus ik kom niet ver.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door op=op » 28 aug 2012, 17:20

Het gaat om de grafiek van een lijn.
Bij onderdeel a.:
Kun je een punt op de grafiek noemen? (Het maakt niet uit welk punt, als hij maar op de grafiek ligt).
Verschuif dat punt 4 eenheden omlaag. Wat wordt dan het punt?

Als je de hele lijn 4 eenheden omlaag schuift, zal het punt dat je zojuist 4 eenheden omlaag hebt geschoven er ook op liggen.
Wat is nu de vergelijking van deze lijn? De richtingscoëfficient zal wel hetzelfde zijn gebleven.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 28 aug 2012, 20:44

U=3+1/2b
Maak een lijstje:

b|-2| 0| 2
u|..|..|..

Kan je daarna de grafiek tekenen?

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 12:21

Ik voel me zo dom als ik jullie antwoorden zie ik begrijp er egt helemaal niets van :oops: , ik denk dat ik de opdracht even laat liggen en wacht tot er over gesproken wordt in de lesstof. (ik doe havo via de LOI en het is al eerder gebeurt dat ze bij de inzendopgaven er een opdracht in stoppen die pas een paar hoofdstukken later wordt geleerd) wel erg bedankt voor jullie antwoordden en ik zal ze nog eens erbij pakken wanneer ik denk de som te kunnen oplossen.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Kinu » 29 aug 2012, 12:50

Je moet je niet schamen! Maar zorg ervoor dat je terug naar de basisprincipes van eerstegraadsfuncties gaat terugkijken, want die moet je onder de knie hebben. Hiermee bedoel ik o.a dat je moet weten wat een richtingscoefficient is, hoe je een functie moet tekenen, ... om deze vragen op te lossen. Succes ermee!

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 13:15

Kinu schreef:Je moet je niet schamen! Maar zorg ervoor dat je terug naar de basisprincipes van eerstegraadsfuncties gaat terugkijken, want die moet je onder de knie hebben. Hiermee bedoel ik o.a dat je moet weten wat een richtingscoefficient is, hoe je een functie moet tekenen, ... om deze vragen op te lossen. Succes ermee!
Bedankt voor de tips,
Het is niet dat ik me egt schaam ik bedoelde gewoon aan te geven dat deze stof waarschijnlijk voor jullie peanuts is en ik me zo dom voel als jullie in jip en janneke taal een uitleg geven en ik het nog niet snap maar het is egt geen onwil.
Ik waardeer de uitleg zeker en ik ga me deze middag meteen inlezen in die twee onderwerpen zodat ik hopelijk morgen de toets kan insturen, het is de laatste opgave dus heel frustrerend.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 13:28

@TS

Toch lijkt het me verstandig aan te geven wat wel iets bekends aangeeft. Nu lijkt het (maar misschien bedoel je dat) dat niets bekend is ...

Probeer in dat geval aan te geven wat jij zou proberen. Is er een opgave die je wel kan aanpakken?

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 13:58

SafeX schreef:@TS

Toch lijkt het me verstandig aan te geven wat wel iets bekends aangeeft. Nu lijkt het (maar misschien bedoel je dat) dat niets bekend is ...

Probeer in dat geval aan te geven wat jij zou proberen. Is er een opgave die je wel kan aanpakken?

Mischien dat ik er wel niets van begrijp maar ik denk dat 3 het hellinggetal is of zoals Kinu zegt het richtingscoëfficiënt en wat b is in deze som snap ik niet helemaal al weet ik wel dat in mijn lesstof over lineaire verbanden b de uitkomst was wanneer x = 0 maar ik weet niet of dit een vuistregel is in alle formules?


Ik heb zo het idee al zou ik nu een grafiek maken dan zou de diagonale lijn Y beginnen op 0.5 bij X 0 en dan zou iedere sprong naar rechts +3 zijn dus X1 = Y3.5 X2 = Y6.5 X3= Y9.5 etc.
Mogelijk zit ik er volledig naast maar hier nijg ik naar.

Al zou ik met deze kennis opdracht A maken zou ik zeggen dat het antwoord is U= 3+ -3.5b.
Al zou ik b maken zou ik zeggen dat de lijn met sprongen van -6 naar beneden moet gaan lopen.
En c snap ik eigenlijk helemaal niet.
Echter heb ik het idee dat dit alles niet klopt en ik zie ook geen manier om dit te toetsen.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 15:01

Maar nu heb je 't over deze opgave.
Ik zou willen weten of er een opgave (misschien in het verleden) is geweest die je kan aanpakken.

Grafiek, waar denk je dan aan?

u=3+1/2b, als je voor b het getal 8 kiest (dus b=8) wat is u dan ...

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 15:15

SafeX schreef:Maar nu heb je 't over deze opgave.
Ik zou willen weten of er een opgave (misschien in het verleden) is geweest die je kan aanpakken.

Grafiek, waar denk je dan aan?

u=3+1/2b, als je voor b het getal 8 kiest (dus b=8) wat is u dan ...
Ik heb nog helemaal geen opdrachten gehad met formules als deze,
Ik heb geen idee is denk het beste antwoord wat ik kan geven.
Als ik mijn logica van mijn vorige post zou gebruiken dan zou ik zeggen als b=8 u=24,5

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 16:17

Jacko1996 schreef: Ik heb nog helemaal geen opdrachten gehad met formules als deze,
Wat voor opdrachten dan ...

Jacko1996 schreef: Als ik mijn logica van mijn vorige post zou gebruiken dan zou ik zeggen als b=8 u=24,5
Kan je dit 'uitleggen'...

p=3+2q, neem q=8 wat is p?

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 16:35

SafeX schreef:
Jacko1996 schreef: Ik heb nog helemaal geen opdrachten gehad met formules als deze,
Wat voor opdrachten dan ...

Jacko1996 schreef: Als ik mijn logica van mijn vorige post zou gebruiken dan zou ik zeggen als b=8 u=24,5
Kan je dit 'uitleggen'...

p=3+2q, neem q=8 wat is p?

Het voorgaande hoofdstuk (waar de inzendingen op zijn gebaseerd) ging over het berekenen van schalen de stelling van Pythagoras parabolen en hyperbolen ook ging het over wortel verbanden en kwadratische verbanden deze soort som kwam er helemaal niet in voor daarom verbaas ik me ook nu nog dat hij bij de opdrachten staat..

De meeste van deze onderwerpen gingen me redelijk goed af dit is ook de enige som uit de inzendingen waar ik simpelweg niets van blijk te snappen, de rest moest ik ook wel bij nadenken maar uit jou reacties lijkt het erop dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben dus ik denk dat ik maar een avondje ga surfen om te proberen uit te vinden wat ik nou moet weten ik wil die som heel graag afmaken.

Om je vraag te beantwoorden: Ik kan dat niet uitleggen.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 17:18

Jacko1996 schreef: Het voorgaande hoofdstuk (waar de inzendingen op zijn gebaseerd) ging over het berekenen van schalen de stelling van Pythagoras parabolen en hyperbolen ook ging het over wortel verbanden en kwadratische verbanden deze soort som kwam er helemaal niet in voor daarom verbaas ik me ook nu nog dat hij bij de opdrachten staat..
Kan je één van de opg geven en jouw opl ...

Om je vraag te beantwoorden: Ik kan dat niet uitleggen.
Betekent dit dat je b=24,5 raadt?

Jacko1996 schreef: p=3+2q, neem q=8 wat is p?
En deze vraag ...

Plaats reactie