Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 18:53

SafeX schreef:
Jacko1996 schreef: Het voorgaande hoofdstuk (waar de inzendingen op zijn gebaseerd) ging over het berekenen van schalen de stelling van Pythagoras parabolen en hyperbolen ook ging het over wortel verbanden en kwadratische verbanden deze soort som kwam er helemaal niet in voor daarom verbaas ik me ook nu nog dat hij bij de opdrachten staat..
Kan je één van de opg geven en jouw opl ...

Om je vraag te beantwoorden: Ik kan dat niet uitleggen.
Betekent dit dat je b=24,5 raadt?

Jacko1996 schreef: p=3+2q, neem q=8 wat is p?
En deze vraag ...

Mijn opleiding is havo van LOI, ik zou nu een paar vragen kunnen opschrijven maar ik ben even bezig geweest met lezen op internet en ik denk dat ik mijn fout heb ontdekt.

toen ik tot antwoord 24,5 kwam was mijn logica tot dat antwoord dat b het startpunt was op de diagonale lijn in de grafiek en dat de richtingscoëfficiënt 3 was.
Na wat lezen kwam ik erachter dat 3 juist het beginpunt is en die 0.5 de richtingscoëfficiënt.

Eigenlijk als ik het nu goed begrijp vul je de tabel in met de som 3+0.5x0 en daar zet je de eerste punt vervolgens doe je om de volgende punten te bepalen 3+0.5x1 en daarna x2 en zo ga je verder en vul je de tabel in.

Met deze logica zou mijn antwoord op de opdrachten zijn

a. U = -1 + 0.5.
b. je moet de grafiek 9 eenheden omlaag halen.
c. u=-0.5+05b.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 19:41

Waarom 'vergeet' je b bij a)?

Ik ben blij dat je de logica inziet, alleen begrijp ik nog altijd niet 'waar je nu mee bezig was'.

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 29 aug 2012, 20:02

SafeX schreef:Waarom 'vergeet' je b bij a)?

Ik ben blij dat je de logica inziet, alleen begrijp ik nog altijd niet 'waar je nu mee bezig was'.

Inderdaad ik zie dat ik de b vergeten ben maar het was een tikfout op mijn antwoordenblad heb ik hem goed geschreven (ik heb het gecontroleerd)

Waar ik mee bezig was was het volgende;

Ik pakte de som u=3+0.5b
Vervolgens dacht ik dat je de b moest nemen als startpunt van de diagonaal dus 0.5 ik dacht dat je daarna stappen moest maken met 3 dus om bijvoorbeeld de eerste punt in te vullen deed ik 0.5+1x3 en toen jij vroeg:
"u=3+1/2b, als je voor b het getal 8 kiest (dus b=8) wat is u dan ..."

Rekende ik als volgt; 0.5+8x3=24.5 ik snapte in feite niets van hoe de formule werkte en snapte niet hoe je van de formule de juiste som moest maken om de grafiek in te vullen, nu ik de formule zelf begrijp snap ik dat dit voor een buitenstaander moeilijk te snappen is.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 29 aug 2012, 21:25

Je hebt het over een diagonaal ... ?

Waar ik probeerde achter te komen was: Weet jij dat die u en b in feite getallen zijn?
Eén kan je vrij kiezen bv b dan kan je u uitrekenen op de 'gewone manier'.
Ook vroeg ik me af of je dit niet eerder gezien hebt. Ik ken die LOI-cursus niet, maar ik neem toch aan dat je dat daarin kan terugvinden.
En dan de grafiek, is die echt onbekend ... , immers de opgave gaat over een grafiek. Welke assen heeft deze grafiek?

Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door Jacko1996 » 01 sep 2012, 20:15

SafeX schreef:Je hebt het over een diagonaal ... ?

Waar ik probeerde achter te komen was: Weet jij dat die u en b in feite getallen zijn?
Eén kan je vrij kiezen bv b dan kan je u uitrekenen op de 'gewone manier'.
Ook vroeg ik me af of je dit niet eerder gezien hebt. Ik ken die LOI-cursus niet, maar ik neem toch aan dat je dat daarin kan terugvinden.
En dan de grafiek, is die echt onbekend ... , immers de opgave gaat over een grafiek. Welke assen heeft deze grafiek?
Ik bedoelde met de diagonaal de Y as.

Ik snap dat u en b in feite getallen zijn en ik had dit bij nader inzien wel eerder gezien maar de LOI cursus was naar mijn inzicht niet heel duidelijk maar dat zegt mogelijk meer over mijn inzicht dan de cursus.

De grafiek is in zoverre onbekend dat je enkel de formule u=3+1/2b hebt, daarmee kun je naar mijn inzicht in principe heel de grafiek mee invullen met welk getal je ook bij b neerzet? De vragen gingen er niet egt op in dus het is irrelevant voor deze formule?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met mijn wiskunde som, ik kom er niet uit.

Bericht door SafeX » 01 sep 2012, 20:27

Heb je grafieken gezien in je boek/syllabus en begrijp je hoe die ontstaan?
Jacko1996 schreef:
De grafiek is in zoverre onbekend dat je enkel de formule u=3+1/2b hebt, daarmee kun je naar mijn inzicht in principe heel de grafiek mee invullen met welk getal je ook bij b neerzet? De vragen gingen er niet egt op in dus het is irrelevant voor deze formule?
in principe heel de grafiek mee invullen met welk getal je ook bij b neerzet?
Wat bedoel je hiermee?

Je opgave gaat over grafieken, dus moet je (op z'n minst) de grafiek u=3+1/2b zelf kunnen tekenen ...
Wat zijn dan je assen?


Ik bedoelde met de diagonaal de Y as.
Een diagonaal komt voor bv in een vierhoek, de lijn van een hoekpunt naar het overstaande hoekpunt. Daar is hier geen sprake van ...

Plaats reactie