Speciale limieten

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Speciale limieten

Bericht door SafeX » 30 nov 2012, 22:51

Ik ken het boek, wat vind je 'omslachtig'?

edg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:03

Re: Speciale limieten

Bericht door edg » 30 nov 2012, 23:08

SafeX schreef:Ik ken het boek, wat vind je 'omslachtig'?
Wat ik omslachtig vind? Het plaatje is een screenshot uit het boek, Basisboek Wiskunde 2de editie p. 65. De eerste vier regels zijn duidelijk. De vijfde regel echter verteld mij, iemand die Wiskunde aan het leren is, niks over het limiet wanneer r < -1.
Ten tweede: Ik begrijp nu wat het absolute waarde inhoud en hoe het gebruikt wordt. Dus regel vijf is wiskundig helemaal correct. Maar waarom de auteurs er voor kiezen om absolute waarde te gebruiken is mij onduidelijk. Voor mij was het duidelijker geweest als de laatste regel bijvoorbeeld zo was geformuleerd: "Limiet bestaat niet als r < -1".

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Speciale limieten

Bericht door David » 01 dec 2012, 21:02

edg schreef:Absolute waarde maakt ieder getal positief, of niet?
In de verreweg de meeste gevallen wel, maar kijk eens naar |0|. Is dat positief? Goed, dan je het geval voor r < -1 ook hebt onderzocht.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

edg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:03

Re: Speciale limieten

Bericht door edg » 02 dec 2012, 16:37

David schreef:In de verreweg de meeste gevallen wel, maar kijk eens naar |0|. Is dat positief?
Weer wat geleerd, nul heeft inderdaad geen teken. Net zoals nul z'n eigen tegengestelde is. Had ik tot vandaag nooit over nagedacht. :D
David schreef:Goed, dan je het geval voor r < -1 ook hebt onderzocht.
Dankzij jullie hulp, nogmaals bedankt allemaal!

Plaats reactie