Snelle vraag nulpunten berekenen

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
xMentalist
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:17

Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door xMentalist » 02 feb 2013, 22:42

Hallo,

zou iemand mij misschien kunnen helpen met de som hieronder:

Afbeelding

Afbeelding

Ik begrijp dat je hier de abc-formule moet toepassen, maar er is geen c??

Alvast bedankt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door David » 02 feb 2013, 22:45

Je hoeft de abc-formule niet toe te passen. Je kan ontbinden in factoren. Kan je x buiten haakjes halen? Wat weet je van het product voor het vinden van de snijpunten met de x-as?

Als je de abc-formule toch wilt toepassen: c is niet weergegeven. Los om c te vinden desnoods de vergelijking
op voor c. Kan je het dan met de abc-formule oplossen?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door arno » 03 feb 2013, 11:22

xMentalist schreef:Ik begrijp dat je hier de abc-formule moet toepassen, maar er is geen c??

Alvast bedankt.
Er is wel degelijk een c, namelijk c = 0. Maak voor het vinden van de top gebruik van het gegeven dat de beide snijpunten van de parabool met de x-as links en rechts op dezelfde afstand van de symmetrie-as liggen.
Laatst gewijzigd door arno op 03 feb 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door David » 03 feb 2013, 13:58

arno schreef:
xMentalist schreef:Ik begrijp dat je hier de abc-formule moet toepassen, maar er is geen c??

Alvast bedankt.
Er is wel degelijk een c, namelijk c = 0. Maak voor het vinden van de top gebruik van het gegeven dat de beide snijpunten van de parabool met de x-as links en rechts op dezelfde afstand van de symmetrie-as liggen.
Je kan "er is geen c" lezen als "ik zie hem niet staan". Om hem toch te vinden kan je die verg. oplossen, zie je dat die nul is, noteer je het en staat het er.
arno schreef:@David: "product van de snijpunten met de x-as" moet "product van de nulpunten" zijn. Let dus op je terminologie.
Oneens. Ik schreef: "Wat weet je van het product voor de snijpunten met de x-as?" in plaats van "van".
Dat moet je lezen als:
"Wat weet je van het product, x(-3x + 7), voor de snijpunten met de x-as?" In de zin ervoor vraag ik om een ontbinding. Die ontbinding is nul waar de grafiek de x-as snijdt.

"product van de nulpunten" geeft niet noodzakelijk informatie over de waarden voor x waarvoor f(x) = 0 geldt. Stel f(x) = (x - 1)^2. Dan zijn de nulpunten x = 1 zodat het product van de nulpunten 1 is.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door arno » 03 feb 2013, 18:17

David schreef:
arno schreef:@David: "product van de snijpunten met de x-as" moet "product van de nulpunten" zijn. Let dus op je terminologie.
Oneens. Ik schreef: "Wat weet je van het product voor de snijpunten met de x-as?" in plaats van "van".
Dat moet je lezen als:
"Wat weet je van het product, x(-3x + 7), voor het vinden van de snijpunten met de x-as?"
Ik heb die opmerking inmiddels verwijderd. Tevens heb ik de door jouw gesuggereerde toevoeging in bovenstaande quote gezet, zoals je kunt zien.
Laatst gewijzigd door arno op 03 feb 2013, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Snelle vraag nulpunten berekenen

Bericht door David » 03 feb 2013, 18:27

Ik zal " het vinden van" na "voor" plaatsen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie