Circel door 2 punten en een lijn.

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
kempenj
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2007, 21:37

Circel door 2 punten en een lijn.

Bericht door kempenj » 27 aug 2007, 22:09

Hoi,

Ik zit met een wiskundig probleem waar ik niet uit kom. Ik heb een lijn van 240 cm lang. recht onder het linkse uiteinde zit op 50 cm een punt rechts onder het uiteinde zit op 100 cm een punt.
Hoe bereken ik de straal van de circel (en daarmee het middelpunt) die door beide punten raakt en ergens tussen de punten de lijn raakt?

zie plaatje
Afbeelding

Groeten en veel dank voor wie dit oplost,

Joost van Kempen

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Circel door 2 punten en een lijn.

Bericht door Sjoerd Job » 28 aug 2007, 09:02

kempenj schreef:Hoi,

Ik zit met een wiskundig probleem waar ik niet uit kom. Ik heb een lijn van 240 cm lang. recht onder het linkse uiteinde zit op 50 cm een punt rechts onder het uiteinde zit op 100 cm een punt.
Hoe bereken ik de straal van de circel (en daarmee het middelpunt) die door beide punten raakt en ergens tussen de punten de lijn raakt?

zie plaatje
Afbeelding

Groeten en veel dank voor wie dit oplost,

Joost van Kempen
een zeer curieus probleem. Wat heb je tot nu toe zelf geprobeerd?

Wat weet je van het verband tussen een cirkel, en de middelloodlijn van twee punten op de omtrek?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Circel door 2 punten en een lijn.

Bericht door SafeX » 28 aug 2007, 19:23

kempenj schreef:Hoi,

Ik zit met een wiskundig probleem waar ik niet uit kom. Ik heb een lijn van 240 cm lang. recht onder het linkse uiteinde zit op 50 cm een punt rechts onder het uiteinde zit op 100 cm een punt.
Hoe bereken ik de straal van de circel (en daarmee het middelpunt) die door beide punten raakt en ergens tussen de punten de lijn raakt?

zie plaatje
Afbeelding

Groeten en veel dank voor wie dit oplost,

Joost van Kempen
Waar komt het probleem vandaan?
Het middelpunt ligt gemeten van het rechter hoekpunt van de horizontale lijn 133,3 naar links (raakpunt) en 138,8 (straal) verticaal naar beneden. Dit zijn benaderde waarden.

Plaats reactie