ontbinden en vereenvoudigen
ontbinden en vereenvoudigen
Dit is de opdracht:
Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:
en als antwoord krijg ik :
ook :
snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:
en als antwoord krijg ik :
ook :
snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
Re: ontbinden en vereenvoudigen
hoe heb je jouw antwoord verkregen, dan kunnen we vertellen waar het mis gaat
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Die antwoorden heb ik niet zelf verzonnen maar ze staan op mijn blaadje met uitwerkingen alleen snap ik niet hoe ze eraan komen. Ik probeer erachter te komen door zowel links als rechts van de min de noemer gelijkwaardig te maken en dan moet ik dat dus ook doen in de teller alleen kom ik niet op het gegeven antwoord:ritzzz schreef:Dit is de opdracht:[/Formule]
Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:
en als antwoord krijg ik :
ook :
snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
en dan werk ik dus eerst boven de haakjes weg en vervolgens trek ik links en rechts van elkaar af, alleen kom ik niet op het gegeven antwoord waarschijnlijk omdat ik nog q^2 moet vereenvoudigen maar ik weet niet hoe precies .. zou iemand hem voor mij kunnen uitschrijven tot het gegeven antwoord
- Triumph-man
- Vast lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Je tweede regel is okay; ga verder - de breuken zijn nu gelijknamig dus je kunt...
Daarna in de teller haakjes wegwerken (je ziet nl. hier al wel aardige dingen die je op dat spoor zouden kunnen zetten, allerlei machten, een min-teken, ...) waarna de zaak eenvoudiger wordt. Ontbinden in factoren komt daarna, gelijknamige termen, ...
Ik heb 'm uitgeschreven maar ga niet jouw werk voor je doen (ik vind LaTeX echt cool, maar veel werk) zonder dat je echt aangegeven hebt niet verder te kunnen, en je zit echt op de goede weg mits je niet eerst de haakjes boven wegwerkt (dan wordt er niet veel duidelijker): EERST gelijknamige breuken verwerken want dan ziet het er al eenvoudiger uit!
Daarna in de teller haakjes wegwerken (je ziet nl. hier al wel aardige dingen die je op dat spoor zouden kunnen zetten, allerlei machten, een min-teken, ...) waarna de zaak eenvoudiger wordt. Ontbinden in factoren komt daarna, gelijknamige termen, ...
Ik heb 'm uitgeschreven maar ga niet jouw werk voor je doen (ik vind LaTeX echt cool, maar veel werk) zonder dat je echt aangegeven hebt niet verder te kunnen, en je zit echt op de goede weg mits je niet eerst de haakjes boven wegwerkt (dan wordt er niet veel duidelijker): EERST gelijknamige breuken verwerken want dan ziet het er al eenvoudiger uit!
Laatst gewijzigd door Triumph-man op 07 okt 2007, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Ok maar ik kom ook niet verder, als ik de haakjes wegwerk in de teller krijg ik:
in de teller
in de noemer
vervolgens in de teller
noemer
en moet ik nu weer ontbinden ?
in de teller
in de noemer
vervolgens in de teller
noemer
en moet ik nu weer ontbinden ?
- Triumph-man
- Vast lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Er zit een klein foutje in je teller... de 1e term met 3q^2 moet negatief zijn.
De noemer had je met rust moeten laten; teller ontbinden in factoren en dan zie je dat je ... juist ja.
De noemer had je met rust moeten laten; teller ontbinden in factoren en dan zie je dat je ... juist ja.
Re: ontbinden en vereenvoudigen
In de eerste plaats zie ik (verderop) dat:ritzzz schreef:Die antwoorden heb ik niet zelf verzonnen maar ze staan op mijn blaadje met uitwerkingen alleen snap ik niet hoe ze eraan komen. Ik probeer erachter te komen door zowel links als rechts van de min de noemer gelijkwaardig te maken en dan moet ik dat dus ook doen in de teller alleen kom ik niet op het gegeven antwoord:ritzzz schreef:Dit is de opdracht:[/Formule]
Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:
en als antwoord krijg ik :
ook :
snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
en dan werk ik dus eerst boven de haakjes weg en vervolgens trek ik links en rechts van elkaar af, alleen kom ik niet op het gegeven antwoord waarschijnlijk omdat ik nog q^2 moet vereenvoudigen maar ik weet niet hoe precies .. zou iemand hem voor mij kunnen uitschrijven tot het gegeven antwoord
in feite twee breuken zijn.
Ik ga dus uit van:
Als je goed kijkt zie je dat de eerste breuk vereenvoudigd kan worden, waardoor de uitwerking simpeler wordt. (merkwaardig dat dit verderop in de gegeven uitwerking niet gebeurt) Het antwoord is correct!
Opg 2. Als je goed kijkt, zijn de noemers bijna het zelfde. Maak ze hetzelfde en zie hoe eenvoudig de opgave wordt. Het antwoord is juist.
- Triumph-man
- Vast lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: ontbinden en vereenvoudigen
SafeX, je hebt gelijk, maar volgens mij vragen we naar wat de mensen zelf gedaan/bedacht hebben en gaan DAARVAN uit - laten zien waar ze de (denk-)foutjes hebben zitten. In dit geval was er geen denkfout, alleen een plus/min foutje.
Dan hoeft er dus ook niet 'goed gekeken' te worden; zoiets komt (zeker in het begin) vaak over als een D.E.M. Zo'n opmerking van 'goed kijken' komt ook nogal belerend/neerbuigend over - didaktisch dus minder handig.
Dat de antwoorden correct zijn is nogal wiedes: komen van het uitwerkingenblaadje dat Ritzzz heeft...
Dan hoeft er dus ook niet 'goed gekeken' te worden; zoiets komt (zeker in het begin) vaak over als een D.E.M. Zo'n opmerking van 'goed kijken' komt ook nogal belerend/neerbuigend over - didaktisch dus minder handig.
Dat de antwoorden correct zijn is nogal wiedes: komen van het uitwerkingenblaadje dat Ritzzz heeft...
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Antwoord:ritzzz schreef:Dit is de opdracht:
Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:
en als antwoord krijg ik :
ook :
snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
](s/(s^2-9))+(3/(9-s^2))=[ s(9-s^2)+3(s^2-q)]/(s^2-q)(9-s^2)
= s/(s-3)(s+3) -3/(s-3)(s+3)= 1/(s-3)[s/(s+3) - 3/(s+3) = (s-3)/(s-3)(s+3) = 1/(s-3).
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Antwoord:
](s/(s^2-9))+(3/(9-s^2))=[ s(9-s^2)+3(s^2-q)]/(s^2-q)(9-s^2)
= s/(s-3)(s+3) -3/(s-3)(s+3)= 1/(s-3)[s/(s+3) - 3/(s+3) = (s-3)/(s-3)(s+3) = 1/(s-3).
](s/(s^2-9))+(3/(9-s^2))=[ s(9-s^2)+3(s^2-q)]/(s^2-q)(9-s^2)
= s/(s-3)(s+3) -3/(s-3)(s+3)= 1/(s-3)[s/(s+3) - 3/(s+3) = (s-3)/(s-3)(s+3) = 1/(s-3).
Re: ontbinden en vereenvoudigen
Nieuwsgierig naar de reactie van ritzzz!
- Triumph-man
- Vast lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: ontbinden en vereenvoudigen
mja, SafeX, dit lijkt me al helemaal niet de bedoeling...