ontbinden en vereenvoudigen

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
ritzzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2007, 11:18

ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door ritzzz » 06 okt 2007, 16:55

Dit is de opdracht:

Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:



en als antwoord krijg ik :

ook :

snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door Hugo » 06 okt 2007, 17:01

hoe heb je jouw antwoord verkregen, dan kunnen we vertellen waar het mis gaat
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

ritzzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2007, 11:18

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door ritzzz » 06 okt 2007, 19:23

ritzzz schreef:Dit is de opdracht:[/Formule]

Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:



en als antwoord krijg ik :

ook :

snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
Die antwoorden heb ik niet zelf verzonnen maar ze staan op mijn blaadje met uitwerkingen alleen snap ik niet hoe ze eraan komen. Ik probeer erachter te komen door zowel links als rechts van de min de noemer gelijkwaardig te maken en dan moet ik dat dus ook doen in de teller alleen kom ik niet op het gegeven antwoord:



en dan werk ik dus eerst boven de haakjes weg en vervolgens trek ik links en rechts van elkaar af, alleen kom ik niet op het gegeven antwoord waarschijnlijk omdat ik nog q^2 moet vereenvoudigen maar ik weet niet hoe precies .. zou iemand hem voor mij kunnen uitschrijven tot het gegeven antwoord

Gebruikersavatar
Triumph-man
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door Triumph-man » 06 okt 2007, 22:17

Je tweede regel is okay; ga verder - de breuken zijn nu gelijknamig dus je kunt...
Daarna in de teller haakjes wegwerken (je ziet nl. hier al wel aardige dingen die je op dat spoor zouden kunnen zetten, allerlei machten, een min-teken, ...) waarna de zaak eenvoudiger wordt. Ontbinden in factoren komt daarna, gelijknamige termen, ...
Ik heb 'm uitgeschreven maar ga niet jouw werk voor je doen (ik vind LaTeX echt cool, maar veel werk) zonder dat je echt aangegeven hebt niet verder te kunnen, en je zit echt op de goede weg mits je niet eerst de haakjes boven wegwerkt (dan wordt er niet veel duidelijker): EERST gelijknamige breuken verwerken want dan ziet het er al eenvoudiger uit!
Laatst gewijzigd door Triumph-man op 07 okt 2007, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ritzzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2007, 11:18

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door ritzzz » 06 okt 2007, 22:47

Ok maar ik kom ook niet verder, als ik de haakjes wegwerk in de teller krijg ik:

in de teller
in de noemer

vervolgens in de teller
noemer

en moet ik nu weer ontbinden ? :oops:

Gebruikersavatar
Triumph-man
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door Triumph-man » 06 okt 2007, 23:01

Er zit een klein foutje in je teller... de 1e term met 3q^2 moet negatief zijn.

De noemer had je met rust moeten laten; teller ontbinden in factoren en dan zie je dat je ... juist ja.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door SafeX » 07 okt 2007, 15:45

ritzzz schreef:
ritzzz schreef:Dit is de opdracht:[/Formule]

Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:



en als antwoord krijg ik :

ook :

snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
Die antwoorden heb ik niet zelf verzonnen maar ze staan op mijn blaadje met uitwerkingen alleen snap ik niet hoe ze eraan komen. Ik probeer erachter te komen door zowel links als rechts van de min de noemer gelijkwaardig te maken en dan moet ik dat dus ook doen in de teller alleen kom ik niet op het gegeven antwoord:



en dan werk ik dus eerst boven de haakjes weg en vervolgens trek ik links en rechts van elkaar af, alleen kom ik niet op het gegeven antwoord waarschijnlijk omdat ik nog q^2 moet vereenvoudigen maar ik weet niet hoe precies .. zou iemand hem voor mij kunnen uitschrijven tot het gegeven antwoord
In de eerste plaats zie ik (verderop) dat:
in feite twee breuken zijn.
Ik ga dus uit van:

Als je goed kijkt zie je dat de eerste breuk vereenvoudigd kan worden, waardoor de uitwerking simpeler wordt. (merkwaardig dat dit verderop in de gegeven uitwerking niet gebeurt) Het antwoord is correct!

Opg 2. Als je goed kijkt, zijn de noemers bijna het zelfde. Maak ze hetzelfde en zie hoe eenvoudig de opgave wordt. Het antwoord is juist.

Gebruikersavatar
Triumph-man
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door Triumph-man » 07 okt 2007, 16:45

SafeX, je hebt gelijk, maar volgens mij vragen we naar wat de mensen zelf gedaan/bedacht hebben en gaan DAARVAN uit - laten zien waar ze de (denk-)foutjes hebben zitten. In dit geval was er geen denkfout, alleen een plus/min foutje.
Dan hoeft er dus ook niet 'goed gekeken' te worden; zoiets komt (zeker in het begin) vaak over als een D.E.M. Zo'n opmerking van 'goed kijken' komt ook nogal belerend/neerbuigend over - didaktisch dus minder handig. 8)

Dat de antwoorden correct zijn is nogal wiedes: komen van het uitwerkingenblaadje dat Ritzzz heeft... :wink:

azro
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 sep 2007, 12:00

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door azro » 07 okt 2007, 17:38

ritzzz schreef:Dit is de opdracht:

Breng onder één noemer, vereenvoudig en werk vervolgens alle haakjes uit:



en als antwoord krijg ik :

ook :

snap ik niet , het zit hem denk ik in de kwadraten in de teller en in de noemer alleen snap ik de methode niet precies, zou iemand me kunnen helpen ?
Antwoord:
](s/(s^2-9))+(3/(9-s^2))=[ s(9-s^2)+3(s^2-q)]/(s^2-q)(9-s^2)
= s/(s-3)(s+3) -3/(s-3)(s+3)= 1/(s-3)[s/(s+3) - 3/(s+3) = (s-3)/(s-3)(s+3) = 1/(s-3).

azro
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 sep 2007, 12:00

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door azro » 07 okt 2007, 17:40

Antwoord:
](s/(s^2-9))+(3/(9-s^2))=[ s(9-s^2)+3(s^2-q)]/(s^2-q)(9-s^2)
= s/(s-3)(s+3) -3/(s-3)(s+3)= 1/(s-3)[s/(s+3) - 3/(s+3) = (s-3)/(s-3)(s+3) = 1/(s-3).

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door SafeX » 07 okt 2007, 20:15

Nieuwsgierig naar de reactie van ritzzz!

Gebruikersavatar
Triumph-man
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ontbinden en vereenvoudigen

Bericht door Triumph-man » 07 okt 2007, 20:42

mja, SafeX, dit lijkt me al helemaal niet de bedoeling... :(

Plaats reactie