Zwaartepunt afrondingstraal H-profiel

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
YDF
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:37

Zwaartepunt afrondingstraal H-profiel

Bericht door YDF » 02 jan 2014, 11:50

Beste forumleden,

Voor een vraagstuk in mijn studie wil ik het zwaartepunt van een afrondingsstraal bepalen. Op onderstaande afbeelding is het gebied waarvan ik het zwaartepunt wil bepalen gearceerd.
Afbeelding

Wiskundig gezien zal het er als volgt uit zien:
Afbeelding

De stappen die ik moet nemen zijn:
- Oppervlakte A bepalen van het gearceerde gebied over domein [0;r] met r als straal van de cirkelboog.
- Het totale moment Ax van oppervlakte A t.o.v. de y-as bepalen. (Integraal verkregen bij A * x)
- x-coördinaat van het zwaartepunt is dan Ax / A
- Het totale moment Ay van oppervlakte A t.o.v. de x-as bepalen. (Integraal verkregen bij A^2)
- y-coördinaat van het zwaartepunt is dan Ay / (2*A)
(Bron: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.d2k)

Ik loop vast bij het opstellen van de integralen. Zelfs bij de meest eenvoudige, het oppervlak bepalen, loop ik vast. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en diverse voorbeelden geraadpleegd en uitgewerkt. De onderstaande voorbeelden kan ik volgen, maar het toepassen op mijn probleem lukt me niet.

http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/11 ... irkel.html

en

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.d2k

Tenslotte heb nog geprobeerd om de functie 'eenvoudiger' te maken door r = 1 toe te passen en met Matlab de integralen bepaald. Maar zelfs dan kom ik er niet uit om het met de hand te reproduceren.

Functie ingevoerd in Matlab:


Verkregen integraal:


Ik dacht zo ook de coördinaten van het zwaartepunt te verkrijgen van iedere willekeurige r door de x en y coördinaten van het zwaartepunt met r = 1 te vermenigvuldigen met de waarde van de willekeurige r. Maar goed, ook van bovenstaande stap kan ik niet rijmen.


Wie o wie kan mij helpen bij dit probleem en mij helpen met het opstellen en oplossen van de integralen?

Alvast bedankt!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Zwaartepunt afrondingstraal H-profiel

Bericht door arno » 02 jan 2014, 12:38

Pas voor het berekenen van je integraal eens de substitutie x = r∙cos t toe om de integraal voor de worteluitdrukking te vinden. Wat zijn de grenzen voor x, dus wat worden dan de grenzen voor t? Wat wordt dus de uiteindelijke waarde van de integraal?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

YDF
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:37

Re: Zwaartepunt afrondingstraal H-profiel

Bericht door YDF » 03 jan 2014, 00:02

Bedankt! Met jouw raad aan de slag gegaan en met behulp van wat voorbeeldjes heb ik het als volgt opgelost:

Functie:


Oppervlak over domein [0;r]


Substitutie:
en



Uitwerken:


















Oplossing:



Hopelijk kom ik er bij de vervolgstappen ook uit!

Plaats reactie