Klein getal delen door groter getal, hoofdrekenen

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
eminfeyza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2014, 17:41

Klein getal delen door groter getal, hoofdrekenen

Bericht door eminfeyza » 05 jan 2014, 17:47

Hallo allemaal, ik studeer Logopedie en Audiologie op Thomas More (België) en morgen heb ik examen van Algemene psychologie. We moeten dus breuken omzetten in procent zonder een rekenmachine.

Als voorbeeld dus 10/36 --> omzetten in procent.

Ik weet dat je dan 10 moet delen door 36 en dat maal 100 moet doen maar mijn probleem is nu die 10 delen door 36. Ik ben zeer slecht in hoofdrekenen en heb het de laatste jaren niet hoeven doen dus daarom zit ik nu in de problemen. Kan iemand mij a.u.b helpen? Heeft er iemand een tip om dit te doen?

Alvast bedankt!!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Klein getal delen door groter getal, hoofdrekenen

Bericht door arno » 05 jan 2014, 18:53

eminfeyza schreef:Hallo allemaal, ik studeer Logopedie en Audiologie op Thomas More (België) en morgen heb ik examen van Algemene psychologie. We moeten dus breuken omzetten in procent zonder een rekenmachine.

Als voorbeeld dus 10/36 --> omzetten in procent.

Ik weet dat je dan 10 moet delen door 36 en dat maal 100 moet doen maar mijn probleem is nu die 10 delen door 36.
Merk om te beginnen op dat 10 en 36 allebei deelbaar zijn door 2, dus dat betekent dat je kunt vereenvoudigen tot . Door dit met 100 te vermenigvuldigen vind je het gevraagde percentage. Wat is dus dit percentage?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

eminfeyza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2014, 17:41

Re: Klein getal delen door groter getal, hoofdrekenen

Bericht door eminfeyza » 05 jan 2014, 19:28

Ohh dus 500/18, dat heb ik dan met een staartdeling gedaan en kom uit op 27,8% en deze is juist! Heel erg bedankt, ik snap het helemaal! :)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Klein getal delen door groter getal, hoofdrekenen

Bericht door arno » 06 jan 2014, 19:57

eminfeyza schreef:Ohh dus 500/18, dat heb ik dan met een staartdeling gedaan en kom uit op 27,8% en deze is juist! Heel erg bedankt, ik snap het helemaal! :)
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie