raaklijn circel

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: raaklijn circel

Bericht door ceitwa » 24 sep 2014, 14:27

cosalfa is aanliggende zijde gedeeld door schuine zijde.

je kan hier dus schrijven cos=3/5

de andere hoek moet dan zijn 1-3/5= 2/5

de schuine zijde is echter 2 hier dus gebruik makend van de kruisregel is de lengte van de de oorsprong tot A 1,6

dit kan je schrijven als 16/10


dan pythagoras om de r te berekenen

oorsprong naar M = 2= schuine zijde is c
oorsprong naar A = 16/10 is a
r = b

a^2+b^2=c^2
(16/10)^2+b^2= 2^2

256/100+b^2= 4
b^2= 400/100-256/100
b^2 = 144/100
b^2 =36/25
mvgr Ellen

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: raaklijn circel

Bericht door SafeX » 24 sep 2014, 14:34

ceitwa schreef:de cos van een hoek van 90 graden is 1

de lengte van de oorsprong naar A is 2*cos van de hoek tussen de y as en de raaklijn. ( 2 komt van de lengte van de oorspong tot aan M)
Nee, cos(90°)=0 en sin(90°)=1 (het is belangrijk dat je sin en cos van de veel voorkomende hoeken 0°, 30°, 45°, 60° en 90° paraat hebt)
De driehoek die je hier ziet is de zogenaamde 3-4-5-driehoek. Dus rechthoekig ga dat na. Ga ook na dat het punt (3,4)op de raaklijn ligt.

Verder is het wel belangrijk dat als je vragen beantwoord de vragen er ook staan (gewoon kopiëren). Dat is niet alleen voor degene die het beantwoordt maar ook voor anderen die de posten volgen belangrijk.
SafeX schreef: De notatie <a,b> is het inproduct van de vectoren a en b. Wat heb je nog meer geleerd?

ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: raaklijn circel

Bericht door ceitwa » 24 sep 2014, 14:56

oeps knap dat het antwoord dan wel klopte...

tja kennis is na 30 jaar wel erg weggezakt merk ik...mischien grijp ik wel te hoog door die allemaal persee te willen kunnen.

inmiddels ken ik de boekenlijst van de opleiding die ik wil gaan volgen en ik moet daar werken uit Boek (verplicht) : Basisvaardigheden Wiskunde, 2e herziende druk, DJ Douwes, Noordhoff Uitgevers, ISBN ik had dit boek al in mijn bezit en daar gaat het allemaal niet zo ver. (had dat aangeschaft toen ik met logaritmen moest gaan werken)

de dingen die ik moet gaan leren zijn:
Korte beschrijving:
1 Testen en herhalen (snel) van de wiskundige vaardigheden:
toepassen van basisregels (voorrangsregels, breuken, machten, haakjes, rekenen met variabelen), werken
met functies, tabellen en grafieken, rekenen met vergelijkingen
2 Uitgebreider de volgende wiskundige vaardigheden:
logaritmen (praktisch), goniometrie, meetkunde, differentiëren en integreren (praktisch)
3 Behandeling van rekendidactiek aan de hand van opgaven uit het tweedegraads gebied voor de vakken
wiskunde, natuurkunde en scheikunde.
4 Vaardigheden met betrekking tot de grafische programma’s zoals Excel: tabellen, rekenen en grafieken,
rechttrekken van grafieken en trendlijnen.

ik ga voor nu dit onderdeel laten rusten en ook de meetkunde in de ruimte ga ik overslaan. ik ga me verder storten op de functies en verder met dat hierboven genoemde boek. Tevens heb ik het boek wiskunde voor het mlo aangeschaft over diffrentieren, een uitgave die speciaal bedoeld is voor mensen die door willen leren.

maar van dit onderwerp heb ik al heel veel geleerd en ik wil er in de toekomst als de weggezakte kennis weer ingeslepen raakt toch weer mee verder. Toch heel erg bedankt voor de hulp en ik zal deze post zeker nog een paar keer goed doornemen als ik het onderwerp weer op ga pakken.
mvgr Ellen

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: raaklijn circel

Bericht door SafeX » 24 sep 2014, 15:21

ceitwa schreef:de vergelijking van de raaklijn is 3x+4y = 4
Ik zag deze post over het hoofd ...
De verg van de raaklijn is 4x-3y=0 (gegeven!)
Dus wat bedoel je hier, misschien verg van de loodlijn MA? Zo ja, ga dat dan nog eens na want M(0,2) ligt hier niet op ... , de loodrechte stand klopt wel!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: raaklijn circel

Bericht door SafeX » 24 sep 2014, 15:23

ceitwa schreef: ik ga voor nu dit onderdeel laten rusten en ook de meetkunde in de ruimte ga ik overslaan. ik ga me verder storten op de functies en verder met dat hierboven genoemde boek. Tevens heb ik het boek wiskunde voor het mlo aangeschaft over diffrentieren, een uitgave die speciaal bedoeld is voor mensen die door willen leren.
Ok, kom eventueel met vragen ...

ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: raaklijn circel

Bericht door ceitwa » 24 sep 2014, 15:36

ja hoor jullie gaan nog niet van me af zijn... :mrgreen:
mvgr Ellen

Plaats reactie