Standaarddeviatie van de vraag

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Morris1991
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:09

Standaarddeviatie van de vraag

Bericht door Morris1991 » 01 okt 2015, 12:33

Goedendag,

Voor mijn scriptie moet ik de veiligheidsvoorraad bepalen voor alle artikelen in een magazijn. Om dit te kunnen berekenen moet eerst de standaarddeviatie van de vraag berekend worden. Het probleem is dat ik een hoop informatie mis. Ik beschik alleen over de jaarvraag per product en het aantal orders per product dat tijdens deze jaarvraag besteld is.

Om toch tot een aanname van de standaarddeviatie in de vraag te komen heb ik het volgende bedacht.

Voorbeeld:

Jaarvraag: 306 stuks
Gemiddelde week vraag: 5,9 (jaarvraag/52)
Aantal bestellingen gedurende de jaarvraag : 19
Gemiddeld aantal stuks per bestelling: 16,1 (jaarvraag/aantal bestellingen)

Doordat ik hier aanneem dat alle bestellingen in een verschillende week vallen ziet de steekproef er als volg uit:

19x 16,1 stuks
(52-19)= 33x 0 stuks (Doordat er 19 maal vraag is geweest in 52 weken, zeg ik dat er 33 weken geen vraag is geweest)

Vervolgens reken ik hier de standaarddeviatie van de vraag mee uit volgens de standaard formule.

WORDTEL VAN:((((16,1-5,9)^2)*19)+(((0-5,9)^2)*33))= 38 STUKS

(Ik hoop dat ik dit begrijpelijk genoeg heb opgeschreven)

Ik heb twee vragen:

Ik heb veel voorbeelden van steekproeven bekeken. De ene persoon berekend de standaarddeviatie uit op basis van vaste meetpunten (bijvoorbeeld de vraag per week). Dan komt het voor dat er een week geen vraag is. Hierdoor kunnen er nullen in de reek staan. De andere kijken alleen naar het moment dat er wel vraag is, ongeacht de tijdseenheid. Deze zal dus nooit een waarde 0 in zijn reeks hebben. Wat is de juiste manier?

Mijn methode is heel erg afhankelijk van de tijdseenheid. Ik heb gekozen voor weken, maar als de tijdseenheid dagen of maanden wordt, komt er een hele andere uitkomst uit. Hoe zou ik dit op kunnen vangen zodat ik tot een goede aanname van de standaarddeviatie van de vraag kan komen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Standaarddeviatie van de vraag

Bericht door wnvl » 01 okt 2015, 22:05

Met de info die je hebt, kan je m.i. geen zinnige schatting maken van de SD van de vraag.

Plaats reactie