Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 24 mei 2016, 14:13

Beste leden,

Kan iemand mij vertellen of er computer applicaties (programma's) zijn die het mogelijk maken om integralen mee op te lossen, om computer gestuurd te differentieeren en om differentiaal vergelijkingen mee op te lossen?

Dit is van belang voor een persoonlijk project; dit zou me een hoop tijd besparen. Graag informatie en suggesties.


Groeten.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door wnvl » 24 mei 2016, 18:45

Symbolisch of numeriek?

Je kan in elk geval

http://www.wolframalpha.com/

gebruiken.



Zelf heb ik al

matlab
mathematica
maple
sageMath
mathcad

gebruikt.

WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 01 jun 2016, 09:43

Onwijs bedankt, ik kom hier nog op terug. Nogmaals bedankt.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door Kinu » 01 jun 2016, 19:43

wnvl heeft enkele zeer goede wiskundige software aangehaald. Om integralen te berekenen, differentiaalvergelijkingen op te lossen etc. .... kortom voor calculus, raad ik persoonlijk Mathematica aan. Een Mathematica licentie kost wel wat geld. Om die reden gebruik ik de online versie:
http://www.wolframcloud.com
Je kan jezelf hier registreren en meteen van start gaan. Je zal wel even moeten wennen aan de syntax, maar Mathematica heeft een zeer uitgebreide users guide die online te vinden is. Maple is ook goed voor calculus, maar naar mijn mening minder gebruiksvriendelijk dan Mathematica. Matlab daarentegen is naar mijn mening minder geschikt voor calculus. Je kan zeker integralen exact uitwerken, maar Matlab is in de eerste instantie meer een programmeer tool. Wil je matrix rekenen of een numerieke integratie regel implementeren dan is Matlab ideaal.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door arno » 02 jun 2016, 18:24

Wanneer je voorkeur uitgaat naar freeware zou je Maxima, Scilab of GNU Octave kunnen overwegen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door wnvl » 02 jun 2016, 21:10

arno schreef:Wanneer je voorkeur uitgaat naar freeware zou je Maxima, Scilab of GNU Octave kunnen overwegen.
Scilab en Octave lijken zeer goed op Matlab, maar zijn wel veeeel beperkter qua tools.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door wnvl » 02 jun 2016, 21:14

Kinu schreef:Je zal wel even moeten wennen aan de syntax, maar Mathematica heeft een zeer uitgebreide users guide die online te vinden is.
Dat geldt wel voor al die paketten vind ik. Ik heb ervaring met heel wat softwarepaketten, maar de aangehaalde wiskundepaketten vergen allemaal toch heel wat gewenning eer je er goed met weg bent. Matlab ken ik het best, maar het vergt nog altijd elke keer dat ik er iets mee doe, heel wat inspanning.

WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 04 jun 2016, 21:47

Jullie zijn geweldig!


Is er hier nog iemand behendig met Vensim en System Dynamics? Waar kan ik vragen m.b.t. System Dyanamics posten ?


Groeten

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door wnvl » 04 jun 2016, 23:36

Van systeemtheorie, regeltechniek, dynamica van complexe systemen ken ik wel wat, daar kan je iets over vragen.

Vensim ken ik niet.

WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 06 jun 2016, 16:20

Beste leden,


Dit is de opdracht;

Deelonnderwerp a hebbben we geheel afgerond; daar zijn alle antwoorden, indien benodigd van beantwoord en gecontroleerd.

Het gaat om gedeelte B; het systeem dient op basis van enkele condities aangepast te worden. Echter kammen wij met het introduceren van de delay in het systeem (zie het voorgangs doc. met vragen). Het herleiden van de formules moet ook wel lukken. Hopelijk hebben jullie hints..

Dit is wat we tot nu toe aan vragen hebben;
Afbeelding


Dit is de gehele opdracht en bijlage;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door wnvl » 06 jun 2016, 20:15

Ik dacht dat het ging gaan over een probleem uit de mechanica / elektronica. Vandaar mijn reactie. Business gerelateerde problemen, worden uiteindelijk ook door zulke systemen beschreven, maar dat is in mindere mate mijn interesse. Ik denk wel dat je kleinere en concretere vragen moet stellen. Zo'n grote vragen gaan niet veel mensen op een forum 'gratis' oplossen, vrees ik.

WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 06 jun 2016, 20:24

Ik denk niet dat je goed hebt begrepen waar de post over gaat. Daarbij zijn hier erg knappe mensen actief. Ben wel eens eerder onvoorwaardelijk geholpen binnen ook dit forum; daarbij is dat niet meer dan normaal is het niet?

Iedereen bedankt !

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door Kinu » 07 jun 2016, 19:25

WrongGuesss schreef:Ik denk niet dat je goed hebt begrepen waar de post over gaat. Daarbij zijn hier erg knappe mensen actief. Ben wel eens eerder onvoorwaardelijk geholpen binnen ook dit forum; daarbij is dat niet meer dan normaal is het niet?

Iedereen bedankt !
Nee ... ik sluit me bij wnvl aan. Je vraag is veel te lang. Op deze manier gaat het moeilijk worden om een antwoord te krijgen. Bovendien ziet het er heel specifiek uit en zal het moeilijk worden om de juiste mensen te vinden met kennis hierover.

WrongGuesss
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04

Re: Applicaties Integraal en differentiaal rekenen

Bericht door WrongGuesss » 07 jun 2016, 19:59

Begrijpelijk; inmiddels zijn wij al een stuk verder. Alsnog onwijs bedankt !!!

Plaats reactie