Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Donkiesjot
Vast lid
Vast lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:36

Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door Donkiesjot » 15 sep 2016, 09:47

Stel ik heb een zeer goed idee (gekscherend, stel ik heb de oplossing van het priemgetallen probleem) hoe publiceer ik dat dan zonder dat iedereen er mee aan de haal gaat? Dit klinkt decadent, in principe wil ik het idee graag delen maar, zo gaat dat tegenwoordig, ik wil er ook wel graag credits en of erkenning voor!
Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door wnvl » 15 sep 2016, 17:35

Probabilistisch gaat de kans heel groot zijn dat er een fout zit in je bewijs, je idee of dat het niet relevant of al gekend is.

Ook als amateur kan je een paper publiceren bij een wiskundig tijdschrift.
Je kan misschien beginnen met het in te dienen bij arXiv.org daar is de drempel niet zo hoog.

Donkiesjot
Vast lid
Vast lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:36

Re: Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door Donkiesjot » 16 sep 2016, 10:18

Wnvl,
Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Daarin heb je me niet alleen aangemoedigd :( maar ook de helft van mijn vraag beantwoord.
Blijft de vraag over eventuele credits voor een goed wiskunde idee. Ik weet dat dat niet speelt in een professionele omgeving maar hoe moet ik daar mee omgaan.
Mijn naam donkiesjot is bewust gekozen. Ik neem niet snel genoegen met een antwoord. Ik hoop dat je dit niet stoort en dat je nog wat tijd wilt besteden aan dit bericht cq vraag.
Ik ben benieuwd naar je (of die van anderen) reactie!
Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door wnvl » 16 sep 2016, 18:36

Maar wat versta je juist onder credits?

Als je rond jou idee een sterke paper schrijft zal je naamsbekendheid krijgen doordat anderen daarnaar zullen refereren. Of als je een theorema bewijst, kan je het misschien het Theorema van Donkiesjot noemen en zo je naam vereeuwigen, zoals ook Pythagoras, Gauss, Newton, Euler, Fermat, ... ooit deden.

Maar misschien bedoel je eerder of je er geld voor kan krijgen of dat je bepaalde rechten kan doen gelden?

Donkiesjot
Vast lid
Vast lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:36

Re: Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door Donkiesjot » 16 sep 2016, 22:26

Goedenavond!
Je hebt het helemaal goed. Ik vermoed dat mijn idee bijvoorbeeld gebruikt kan worden bij een gehoorapparaat, maar er zijn ook fundamentele aspecten die spelen. In het eerste geval zou geld een rol kunnen spelen , in het tweede geval naamsbekendheid of roem. Veel meer wil ik op dit moment nog niet kwijt over mijn idee. Maar ik hoop dat je nu mijn spagaat aanvoelt. Goede ideeën hebben we nu eenmaal niet vaak en ik zou het met uiterste zorg willen lanceren, waar dan ook. Ik hoor graag nog 1 keer van je, en wil je daar nu alvast voor bedanken.
(Zo voorkomen we oeverloosheid. :D )
Vriendelijke groet!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Hoe publiceer ik een goed wiskunde idee?

Bericht door wnvl » 17 sep 2016, 01:45

Maar dan situeert je uitvinding zich misschien meer in het domein van de elektronica, meer specifiek de informatietheorie (toevallig is dat ook mijn studieachtergrond)? Je moet dan eerder kijken naar IEEE Information Theory Society ofzo. Of Signaal processing.

Ik kan je wel aangeven dat dit een domein is dat al zeer goed uitgewerkt is. Niet evident om zo maar uit het niets met iets nieuws te komen. Je gaat ook goed thuis moeten zijn in signaaltransformaties, modulatietechnieken, codetheorie om rond je uitvinding een paper te schrijven....

Plaats reactie