4 vergelijkingen 4 onbekenden

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
mathijsjansen86

4 vergelijkingen 4 onbekenden

Bericht door mathijsjansen86 » 09 okt 2007, 15:21

Ik ben al een tijdje mijn hoofd aan het breken op de volgende opgave






Nu zou het dus op te lossen moeten zijn met 4 vergelijkingen en 4 onbekenden.
Als ik nu hiermee begin, dan kan ik een uitdrukking vinden voor A en voor B, maar als ik die uitdrukkingen in vul in de derde vergelijking, dan krijg ik een vergelijking met erg veel termen waaruit geen uitdrukking voor p3 af te leiden is.

Hoe moet ik dit probleem nu aanpakken. Het is waarschijnlijk erg veel werk, dus ik zou al erg geholpen zijn met een idee over hoe ik het aan kan pakken. Misschien is het alleen maar mogelijk met de computer, welk softwarepakket moet ik hier dan voor gebruiken?

De vergelijkingen zijn ook niet makkelijk in de computer te zetten, omdat de parameters p3 en p4 verschillende machten hebben. Dan zou je al extra vergelijkingen moeten maken om er voor te zorgen dat p3 en p4 als 1 parameter worden gezien en niet als verschillende door de machten.

Alvast bedankt, groeten, Mathijs

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: 4 vergelijkingen 4 onbekenden

Bericht door SafeX » 11 okt 2007, 20:30

Waar komt dit stelsel vandaan?
Je kan A en B elimineren, dan hou je twee verg in p3 en p4 over, die zijn niet expliciet op te lossen. Wel kan je hier grafieken van tekenen en de snijptn benaderen! Je krijgt dan twee opl.

mathijsjansen86

Re: 4 vergelijkingen 4 onbekenden

Bericht door mathijsjansen86 » 14 okt 2007, 14:48

Dit stelsel komt uit een paper die ik moet lezen voor mijn opleiding. Deze paper moeten we herschrijven en uitwerken (omdat nogal eens wat stappen worden overgeslagen). Ik geef toe het is wel een erg moeilijk stelsel om op te lossen en verder dan de twee uitdrukkingen voor A en B kwam ik ook niet.
Bedankt iig voor de sugestie om het grafisch op te lossen, dan kan ik iig weer verder.

Plaats reactie