Statistiek: negatief & gewone binomiale kansverdeling

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
boZZy
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:47

Statistiek: negatief & gewone binomiale kansverdeling

Bericht door boZZy » 30 nov 2007, 22:26

De prof zei tijdens het college dat we de negatief binomiale kansverdeling moeten kunnen afleiden naar de gewone binomiale kansverdeling. Theoretisch kom ik er wel, maar wiskundig niet...

Theoretisch (even van wikipedia geplukt): Als we een reeks onafhankelijke Bernoulli-pogingen doen met succeskans p, kunnen we een vast aantal beschouwen, zodat we maar moeten afwachten hoe vaak we succes zullen hebben. Dit leidt tot de binomiale verdeling. Gaan we echter net zolang door tot we voor de m-de keer succes hebben, dan moeten we maar afwachten hoe veel experimenten we moeten doen. Dat aantal, N, is een stochastische variabele met als verdeling de negatief-binomiale verdeling.

Echter, het wiskundig verband zie ik niet... Ik zou graag de formules er bij zetten, maar heb me nog niet kunnen amuseren met die formule-codes. :wink:

Ik vraag dan ook niet om een directe oplossing, laat dit duidelijk zijn, maar een uitleg hoe je er aan komt aangezien ik dit waarschijnlijk op m'n examen voorgeschoteld krijg.

Bedankt bij voorbaat !

boZZy
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:47

Re: Statistiek: negatief & gewone binomiale kansverdeling

Bericht door boZZy » 15 dec 2007, 12:28

Niemand? :(

boZZy
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:47

Re: Statistiek: negatief & gewone binomiale kansverdeling

Bericht door boZZy » 09 jan 2008, 14:03

Iemand die dan op dit een antwoord weet:

'Het afleiden van de negatieg binomiale verdeling lijkt voor een groot gedeelte op deze van de (gewone) binomiale verdeling.'

Iemand die begrijpt wat hier met 'afleiden' bedoeld wordt?

Plaats reactie