vraagvergelijking & aanbodvergelijking

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
MathRookie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2009, 15:16

vraagvergelijking & aanbodvergelijking

Bericht door MathRookie » 28 jan 2009, 15:27

Hallo allemaal,

Ik moet voor school een excel opdracht maken, ik moet vergelijkingen oplossen en dan in grafieken zetten. Maar ik ben echt super slecht in wiskunde en wil de opdracht goed doen dus mijn vraag is of jullie mij een handje kunnen helpen.

dit is de vraag:

Het aanbod is lineair afhankelijk van de prijs op de markt. Bij een prijs van 1 euro is het aanbod gelijk aan 300.000 liter per maand. Bij een prijs van 4 euro per liter is het aanbod gestegen naar 2.400.000 liter per maand.

De vraag van de consument is ook lineair afhankelijk van de prijs op de markt. Bij een prijs van 50 cent per liter is de vraag 3.200.000 liter per maand. Bij een prijs van 5,5 euro per liter is de vraag gedaald naar 200.000 liter per maand.
Hiernaast gelden de volgende restricties: p ≥ 0, qv ≥ 0, qa ≥ 0.

a) Stel op basis van bovenstaande informatie de vraagvergelijking en de aanbodvergelijking handmatig op. Geef deze vergelijkingen in één of meerdere cel(len), en kleur deze cel(len) geel. Zet hierna alle relevante informatie in een overzichtelijke tabel met parameters. Maak vervolgens een andere tabel met vraag en aanbod als functie van de prijs. Zorg ervoor dat de hoeveelheden worden weergegeven in 1000 liter per maand. Geef in een aparte cel aan voor welke waarden van P qv en qa vergeleken kunnen worden.

excel lukt wel maar met die formules ben ik zoooo slecht, ik weet het, het is hardstikke simpel voor sommige maar k ben gwn geen wiskunde mens,

Mvg,

MathRookie

Plaats reactie