complexe getallen en liniair programeren.

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
BastiaanNereus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2006, 12:21

complexe getallen en liniair programeren.

Bericht door BastiaanNereus » 31 mar 2006, 12:34

Hallo, ik zit met enkele problemen. ik kan hier alle hulp bij gebruiken. wie kan mij met de volgende sommen helpen?? bij voorbaat dank!

a. Los op in C: x2 + 16=0 en x2 + 4x + 5 = 0
b. Bepaal van het complexe getal z=-2sqr3-2j de beeldpunten in het complexe vlak, het argument en de modulus
c. Schrijf z in de vorm z=a+jb als z=1 en arg z=1/4 PI
d. Schrijf z=(-sqr3-j)tot de 4e in de vorm z=a+jb
e. Bepaal het product van z=1+sqr3j en z=1-j met behulp van vermenigvuldigen en met behulp van poolcoördinaten


Lineair programmeren
Opgave 2
a. Gegeven is de functie f(x,y)=x+y van (x,y) G naar R. G is een gebied dat wordt begrenst door de punten (1,1), (2,3), (3,2) en (4,5). Teken het gebied G in het x-y vlak en de niveaulijn voor f(x,y)=0. Bepaal het minimum en het maximum van f(x,y)
b. Een werkplaats produceert klompen en schoenen. Om aan contractuele verplichtingen te kunnen voldoen moeten er tenminste 2 paar klompen en 6 paar schoenen per week worden gemaakt, zijn het er meer dan vinden deze ook een weg naar de klant. Omdat de klompen en schoenen handgemaakt worden zijn er beperkingen en kunnen er maximaal 12 klompen en/of schoenen worden geproduceerd. De productietijd voor een paar klompen is 3 manuren en voor een paar schoenen 6 manuren. Per week zijn er 60 manuren beschikbaar. De winst van een paar klompen is 40 euro en van een paar schoenen 50 euro. Teken de beperkingen en de niveaulijn in een grafiek. Welke productie maximaliseert de winst? Wat is de maximale winst die behaald kan worden?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 31 mar 2006, 16:27

BastiaanNereus schreef:Hallo, ik zit met enkele problemen. ik kan hier alle hulp bij gebruiken. wie kan mij met de volgende sommen helpen?? bij voorbaat dank!

a. Los op in C: x2 + 16=0 en x2 + 4x + 5 = 0
b. Bepaal van het complexe getal z=-2sqr3-2j de beeldpunten in het complexe vlak, het argument en de modulus
c. Schrijf z in de vorm z=a+jb als z=1 en arg z=1/4 PI
d. Schrijf z=(-sqr3-j)tot de 4e in de vorm z=a+jb
e. Bepaal het product van z=1+sqr3j en z=1-j met behulp van vermenigvuldigen en met behulp van poolcoördinaten
Graag zou ik hebben, dat je voor x2 schrijft x^2 (zoals met de GR of RM)

a. x²+16=0 <=> x²-(4j)²=0 <=> (x-4j)(x+4j)=0 <=> x=4j of x=-4j

x²+4x+5=0 <=> x²+4x+4-4+5=0 <=> (x+2)²+1=0 (handel verder als boven)

b. sqr(3)=3^2 sqrt(3)=√3 , dus, wat is het?

c. Bedoeld is hier |z|=1 (modulus(z)=1, lengte van de vector z is 1)
Je tekent dit in het complexe vlak mbv een passer en geo-drh.
Teken dan de eenheidscirkel mddlpt O, en teken de straal onder hoek Pi/4 met de pos reële as. Dus een gelijkbenig recth drh is het resultaat als het snijpunt met de cirkel peprojecteerd wordt opde reële as.
Gebruik Pythagoras en je krijgt: z=1/2√2+j*1/2√2

d. z=(-√3-j)^4 (???, klopt dit?)
Werk eerst uit (zo nodig): (-√3-j)²= (dit moet eigenlijk uit het hoofd)

e. Bij deze opg: als z=a+bj dan is |z|=√(a²+b²) en tan(arg(z))=b/a (hier hoort een tekening bij) en dit moet je leren (gebruiken)!

Plaats reactie