verloop van functies - algemene werkwijze

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
klikkie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2008, 14:44

verloop van functies - algemene werkwijze

Bericht door klikkie » 15 sep 2009, 16:24

Hallo,

ik zit in het zesde jaar wiskunde wetenschappen en ben heel wat van de voorgaande jaren vergeten. Vorig jaar had onze leerkracht ons een soort van stappenplan doen opschrijven voor het verloop van logaritmische, irrationele, goniometrische,rationale... functies. Dat was zeer makkelijk. Iedereen moest echter zijn cursussen indienen en nu zijn we dat stappenplan kwijt. Dat was heel erg handig. We hebben nu een nieuwe leerkracht en die beweert dat er geen tijd is in de les daarvoor, dat er op het internet wel zoiets zou bestaan. Nu heb ik ff zitten zoeken, maar er staat geen enkele site die zo beknopt is als ik het eigenlijk wil.

Wat ik zoek is zoiets:
relatieve extrema: nulpunten van de eerste afgeleide ( minmum of maximum, zie tekentabel (van - nr + is min, van + nr - is max)
buigpunt: nulpunten van de tweede afgeleide ( positief:hol (lachend gezichtje), negatief:bol (triest gezichtje))
...

deze zijn de enige die ik me nog herinner omdat we die onderwerpen vorig jaar als laatst hebben behandeld. Maar ik zou ook de stappen nodig hebben voor:
het domein, periode, stijgen, dalen, periode, horizontale asymptoten, verticale en schuine asymptoten,...
zo alles wat leerkrachten in zo'n immens vraagstuk kunnen vragen.
Als er iemand toevallig zo'n stappenplan heeft of op het internet heeft gevonden zou je me zeer veel helpen. En ook ongetwijfeld andere leerlingen die met hetzelfde probleem zitten...


dank bij voorbaat
Lien

Gebruikersavatar
Aniek
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 mar 2009, 12:49

Re: verloop van functies - algemene werkwijze

Bericht door Aniek » 16 sep 2009, 15:43

...dit zou ik eigenlijk ook wel willen hebben, lijkt me wel handig.
klikkie schreef: buigpunt: nulpunten van de tweede afgeleide ( positief:hol (lachend gezichtje), negatief:bol (triest gezichtje))
ha, geweldig, zo had ik het nog niet bekeken, zo is het gemakkelijk te onthouden :D .

groetjes
“Heal the world.” Michael Jackson

Plaats reactie