annuitaire berekening (geen aflossing)

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
zabm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2009, 18:07

annuitaire berekening (geen aflossing)

Bericht door zabm » 10 dec 2009, 18:37

Als echte wizkid (ahum) ben ik bezig een huis te kopen waarbij een overlijdensrisicoverzekering afgesloten dient te worden. Om me niet over te verzekeren wil ik dat het gedekte bedrag door de verzekering aansluit bij het op de spaarrekening (banksparen) opgebouwde bedrag (zonder een spaarhypotheek te nemen).

Om dat te doen wil ik graag de dekking afbouw gedurende de looptijd uitzetten tegen het gespaarde bedrag op de spaarrekening. Aflossingsberekeningen van annuitaire geldleningen heb ik genoeg gevonden maar niet voor dekkingen van verzekeringen.

Hoe bereken ik de afbouw van de dekking van een annuitaire verzekering?

Input parameters zijn:
Aanvang dekking (bedrag): 100000
Aantal periodes (maanden): 360
Annuiteiten (percentage): 5%

Op internet vond ik het volgende voorbeeld: http://www.overlijdensrisico.nl/overlij ... alend.aspx

De tabel onderaan de pagina; is het soort berekening dat ik wil maken, maar dan niet alleen per jaar, maar ook per maand. Daarbij wil ik ook het percentage variëren.

Wat me opvalt is dat een LAGERE annuiteit de dekking sneller doet afnemen, ik had juist verwacht dat een annuitaire verzekering een soort inverse van een annuitaire aflossing was, een lage annuiteit - is minder aflossen - is minder steile curve).

Mijn excuses als ik in de verkeerde categorië post; dan kan één van de mods deze vast verplaatsen.

Als iemand me hiermee verder kan helpen, een start geven, wat basale hints, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Bas

Plaats reactie