kabelbaan (berekening)

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
mrmarshall
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2006, 19:29

kabelbaan (berekening)

Bericht door mrmarshall » 10 jun 2006, 21:38

Ik zit met het volgende probleem: Samen met vrienden bouwen wij elk jaar een kabelbaan op. De materialen die we hebben. Katrollen, lieren met voldoende trekkracht, een kabel (ijzer) van 100m en 8mm dik. spangordels e.d.

We staan altijd op een vast terrein met aan de ene kant een boom van 8m hoog. 100m verderop is voldoende verankering mogelijk. Dus het verval op 100m is 8m.

De vraag is:
a: is het beter om de kabel zo strak mogelijk te spannen of is een ietwat slapper gespannen kabel beter. (misshien wat meer beginsnelheid???)
b: maakt het wat uit of we een roller van 20cm in doorsnee nemen of krijg je meer snelheid met een van 30cm. Zeg maar een vergelijking van een knikker en een voetbal van een helling af laten rollen. Wat is eerder beneden.

Wie heeft hier meer info over? eventueel met links e.d.
alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 11 jun 2006, 21:34

In het geval van de knikker en de voetbal: even snel. Voorwerpen vallen namelijk even snel. Er zou wat verschil in wrijving kunnen zijn.

Eerst: strak zou mooi zijn maar dat gaat je nooit lukken ;)
Groeten, Marco

mrmarshall
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2006, 19:29

Bericht door mrmarshall » 11 jun 2006, 21:38

Dank je wel,.. :D

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 12 jun 2006, 07:18

Even wat toevoegen. Ik denk dat mijn eerste zin niet helemaal klopt. Het is zo dat gewicht niet uitmaakt maar de bal heeft wel meer weerstand en zal dus langzamer gaan. Ik denk dat het in het geval van het katrol wat lastiger is. Als je de kleine neemt moet die meer wentelingen maken over dezelfde afstand. Er zal dus ook meer wrijving zijn, ik denk dus dat het beste de grootste kunt nemen,
Groeten, Marco

timwaagh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2006, 15:04

Bericht door timwaagh » 18 jun 2006, 21:14

de knikker die van de helling afgaat is minder snel beneden. niet omdat hij meer wrijving ondervindt (doet hij niet, denk zelfs minder..eens kijken rolwrijving evenredig met normaalkraacht dus met zwaartekracht...nee even veel), maar omdat de helling voor een knikker langer is (hij zal om meer obstakels heen moeten rollen waar de voetbal overheen rolt).
Het verhaal met de kabelbaan is een optimaliseringsprobleem (als je wilt dat hij zo snel mogelijk beneden komt). bij een kortere baan zou ik zeggen wat slapper, bij een lange baan strak (vanwege luchtwrijving). Sowieso moet de wrijving natuurlijk overwonnen worden en die is wat sterker net voordat hij gaat glijden.

Plaats reactie