Snijpunten cylinder en cirkel
Geplaatst: 13 okt 2010, 20:10
Ik ben bezig met een soort robot arm en wil graag een formule proberen te vinden waarmee ik de toestand kan doorrekenen.
De robot arm bestaat in feite uit een vertikale as waarlangs een arm kan glijden en draaien. De arm heeft een vaste lengte. Dus het eind punt van de arm ligt altijd op het ronde oppervlak van een cylinder.
Er wordt geeist dat positie van het uiteinde van de arm op een gegeven cirkel ligt. De lijn door het middelpunt van deze cirkel (en loodrecht op de cirkel) loopt evenwijdig aan de as van de cylinder (dus ook vertikaal), of is tot maximaal 45 graden gekanteld ten opzichte van de cylinder.
De cirkel is verder dus danig gepositioneerd dat deze altijd het ronde cylinder vlak op twee punten snijd.
Er zijn dus twee posities van de arm mogelijk waarbij het eindpunt van de arm op de cirkel ligt.
Ik zoek nu een formule die gegeven de cirkel en gegeven de positie van de vertikale as waarlangs de arm omhoog en omlaag beweegt en gegeven de arm lengte, mij de hoogte van de arm, hoek van de arm en het raakpunt aan de cirkel geeft. En dat twee keer omdat er twee oplossingen zijn.
Eigenlijk zoek ik dus een formule die de snijpunten berekend tussen een cylinder oppervlak en een cirkel.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Hoe kan ik de cirkel het beste omschrijven? Met vectoren? Bijvoorbeeld een vector voor het midden punt, een normaal vector voor het vlak waarop de cirkel zich bevind en de cirkel straal?
Hoe kan ik de cylinder het beste omschrijven? Positie plus straal?
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen en misschien wat formules laten zien die van toepassing zijn?
Elke aanwijzing is welkom! Alvast bedankt.
De robot arm bestaat in feite uit een vertikale as waarlangs een arm kan glijden en draaien. De arm heeft een vaste lengte. Dus het eind punt van de arm ligt altijd op het ronde oppervlak van een cylinder.
Er wordt geeist dat positie van het uiteinde van de arm op een gegeven cirkel ligt. De lijn door het middelpunt van deze cirkel (en loodrecht op de cirkel) loopt evenwijdig aan de as van de cylinder (dus ook vertikaal), of is tot maximaal 45 graden gekanteld ten opzichte van de cylinder.
De cirkel is verder dus danig gepositioneerd dat deze altijd het ronde cylinder vlak op twee punten snijd.
Er zijn dus twee posities van de arm mogelijk waarbij het eindpunt van de arm op de cirkel ligt.
Ik zoek nu een formule die gegeven de cirkel en gegeven de positie van de vertikale as waarlangs de arm omhoog en omlaag beweegt en gegeven de arm lengte, mij de hoogte van de arm, hoek van de arm en het raakpunt aan de cirkel geeft. En dat twee keer omdat er twee oplossingen zijn.
Eigenlijk zoek ik dus een formule die de snijpunten berekend tussen een cylinder oppervlak en een cirkel.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Hoe kan ik de cirkel het beste omschrijven? Met vectoren? Bijvoorbeeld een vector voor het midden punt, een normaal vector voor het vlak waarop de cirkel zich bevind en de cirkel straal?
Hoe kan ik de cylinder het beste omschrijven? Positie plus straal?
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen en misschien wat formules laten zien die van toepassing zijn?
Elke aanwijzing is welkom! Alvast bedankt.