Volgorde van kwantoren

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
RemcoAruba
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:37
Locatie: Aruba

Volgorde van kwantoren

Bericht door RemcoAruba » 11 okt 2012, 01:11

Ik ben bezig met het voorbereiden op een examen rekenvaardigheden waarin ook kwantoren worden behandeld. Nu staat in mijn studieboek dat de volgorde hiervan belangrijk is. Zij illustreren dat aan de hand van 2 voorbeelden. Het domein wordt gevormd door gehele getallen.

Bijvoorbeeld

De uitleg is als volgt; Neem x=0, dit is tevens de enige x die voldoet, vandaar
Oke, dat snap ik.

Maar dan de volgende:

De uitleg is als volgt; Indien y=0, geldt het predikaat voor elke waarde van x.

Kijk, en dan ben ik het kwijt. Als we voor x=0 nemen, dan is het toch true? Dan maakt het niet uit wat y is ??

Nog zo'n voorbeeld

De uitleg is als volgt; Neem y=-x
Daar kan ik dan wel weer inkomen.

Maar dan dit:

De uitleg is als volgt; Er is geen y waarvoor geldt dat de som met elk ander geheel getal 0 oplevert.
En waarom mag ik hier dan niet y=-x gebruiken?

Ik denk dat ik gewoon de basis van de volgorde van kwantoren niet begrijp. Ik heb al andere sites en boeken door zitten lezen, maar het wordt er maar niet duidelijker op.
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Remco.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Volgorde van kwantoren

Bericht door Sjoerd Job » 11 okt 2012, 05:50

RemcoAruba schreef:Ik ben bezig met het voorbereiden op een examen rekenvaardigheden waarin ook kwantoren worden behandeld. Nu staat in mijn studieboek dat de volgorde hiervan belangrijk is. Zij illustreren dat aan de hand van 2 voorbeelden. Het domein wordt gevormd door gehele getallen.

Bijvoorbeeld

De uitleg is als volgt; Neem x=0, dit is tevens de enige x die voldoet, vandaar
Oke, dat snap ik.

Maar dan de volgende:

De uitleg is als volgt; Indien y=0, geldt het predikaat voor elke waarde van x.

Kijk, en dan ben ik het kwijt. Als we voor x=0 nemen, dan is het toch true? Dan maakt het niet uit wat y is ??
Als y = 1, dan is er een unieke x zodat x.y = 0, namelijk x = 0.
Als y = 0, dan geldt voor x = 0 dat x.y = 0, maar ook voor x = 1 dat x.y = 0.

moet je lezen als 'voor alle y geldt de uitspraak '. Dit kan niet waar zijn omdat voor y = 0 de x niet uniek is.
Nog zo'n voorbeeld

De uitleg is als volgt; Neem y=-x
Daar kan ik dan wel weer inkomen.

Maar dan dit:

De uitleg is als volgt; Er is geen y waarvoor geldt dat de som met elk ander geheel getal 0 oplevert.
En waarom mag ik hier dan niet y=-x gebruiken?
Ook hier weer: hier staat:
Er bestaat een getal y, zodat welke x je ook maar kiest, x + y gelijk is aan 0.
Stel jij hebt een y bedacht. Nu mag x nog gekozen worden. Kies x bijvoorbeeld -y + 1. Dan x + y = -y + 1 + y = 1, en dat is niet 0.

Belangrijk om te weten is dat er een soort van volgorde is: je mag eerdere variabelen niet laten afhangen van latere variabelen. Dus, in mag y niet afhangen van x, terwijl in je y mag kiezen zodra x bekend is.

De 'juiste' manier van lezen van een is 'voor alle x geldt dat uitspraak waar is', en betekend 'er is een y zodat uitspraak waar is'.

Dus betekent 'voor alle y geldt dat 'er is een unieke x zodat x.y = 0 waar is' waar is'.

Deze zin die splitst uit in oneindig veel regeltjes van de vorm
er is een unieke x zodat x.1 = 0 waar is
er is een unieke x zodat x.2 = 0 waar is
er is een unieke x zodat x.(-2) = 0 waar is
er is een unieke x zodat x.0 = 0 waar is
alle regels moeten waar zijn, maar de vetgedrukte is dat niet, dus is de 'voor elke ...' niet waar is.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

RemcoAruba
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:37
Locatie: Aruba

Re: Volgorde van kwantoren

Bericht door RemcoAruba » 11 okt 2012, 19:04

Sjoerd dank je voor je uitgebreide antwoord. Het is me duidelijker geworden. Ik ga de opgaves maken en kijken of ik aan de hand van je uitleg eruit kom.

Bedankt!

Remco.

Plaats reactie