Literatuur?

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
TheEdge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2005, 08:58

Literatuur?

Bericht door TheEdge » 04 aug 2005, 09:07

Ik ben op zoek naar een goed boek over fractalen, maar wil geen miskoop doen;
Ik heb al wat info opgezocht over de werken van Mandelbrot, maar die blijken eerder beschrijvend te zijn, terwijl ik eerder een boek zoek dat fractalen meer van de wiskundige kant benadert.

Iemand die een boek kan aanraden?

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 04 aug 2005, 12:23

Welkom op het wiskunde forum!! (leuke naam, ik neem aan dat je op The Edge uit U2 doelt, ik ben een groot U2 fan :D)


Als het om boeken gaat dan is maar net de vraag hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Er zijn boeken die echt vanaf het begin alles vertellen maar er zijn ook veel boeken die echt dieper op in gaan. Het boek der boeken is The Fractal Geometry of Nature van Mandelbroth zelf. Dit is eigenlijk het boek dat de fractal theorie op een sneltreinvaart heeft gezet :D

Als je nog beginnende bent dan is het erg moeilijk om een goed boek te vinden aangezien die er niet echt zijn! Veel boeken beginnen wel makkelijk maar worden na bladzijde 30 gewoon te moeilijk. Mijn advies is: lees je gewoon een beetje in op het internet. Dat ishet handigst en dan kun je altijd nog een boek aanschaffen. Een erg goede site is die van Stuivenberg: http://www.stuif.com/fractals/

Als je toch een boek wilt hebben dan kun je het beste naar een grote boekhandel gaan en daar flink wat boeken doorbladeren en dan de leukste uitzoeken (geloof niet wat er op de kaft staat!!). Ook is het handig om even naar de bibliotheek gaan en gewoon eens wat lenen. Hier heb je al een lijstje die ik heb gebruikt tijdens het maken van mijn profielwerkstuk:

-Broer H, Craats J,Verhulst F (1995), Het einde van de voorspelbaarheid? : chaostheorie ; ideeen en toepassingen

-Gleick J (1989), Chaos, de derde wetenschappelijke revolutie

-Hoveijn I, Scholtmeijer J (2001), Fractals: zelfgelijkendheid en gebroken dimensie

-Lauwerier H A (1996), Chaos met de computer

-Lauwerier H A (1989), Fractals : meetkundige figuren in eindeloze herhaling

-Prigogine I (1996), Het einde van de zekerheden

-Tennekes H (1990), De vlinder van Lorenz : de verassende dynamica van chaos

-Von Buttlar J (1996), Dobbelspel der Goden
Groeten, Marco

TheEdge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2005, 08:58

Bericht door TheEdge » 04 aug 2005, 21:34

Alvast bedankt voor de hulp :wink: Ik ben niet bang van een moeilijk boek, dat is net een uitdaging! Das net wat ik zoek in fractale meetkunde, iets om me wat mee bezig te houden. Ik denk dat ik genoeg wiskundige achtergrond heb om een moeilijk boekje aan te kunnen.

Kheb al gezocht in de bibliotheek, en er eigenlijk verrassend weinig over gevonden.. Vandaar dat ik via google "fractals forum" intikte, en zo kwam ik hierop :) me dus maar effe ingeschreven he.

TheEdge komt idd van U2 :) kben ze gaan bekijken in Amsterdam, ze waren super zoals altijd!

Plaats reactie