Een vraag over Machten.

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Tuwaylieb
Vast lid
Vast lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:44

Re: Een vraag over Machten.

Bericht door Tuwaylieb » 06 apr 2013, 14:54

Sorry voor late reactie, maar ik denk dat de communicatie niet goed is. Ik begrijp niet wat jullie willen zeggen en jullie mij niet.

SafeX, ik heb op de vorige post daarop gereageerd. Zie:
Tuwaylieb schreef:
SafeX schreef: Kan je dit:



met RR en def laten zien ..., en de volgende poging eveneens.

Nogmaals: als je deze opgaven maakt kan dat alleen met de def en RR.
Ik heb gewoon die -1/6 door twee gedeeld en dan de def. toegepast over het veranderen van breuk naar wortel, en daar komt dit uit:

=

En vervolgens, deze zodanig gemaakt dat hij eruit kon, en dan komt naast de wortel komt te staan: . En dat staat gelijk als 1/2, volgens deze def: . En onder de wortel komt te staan .

Dat was mijn achterliggende gedachte.

Probeer eens de volgende: schrijf in standaardwortelvorm:


Ga eerst na:

Kan je gelijk de def toepassen. Zo ja, toepassen. Zo nee, waarom niet?
Volgens de theorie die ik gebruikte wel:



Maar ik ben ingelicht over een andere manier welke gehanteerd wordt en misschien sneller is:

''Wat betreft de 5/6 na de eerste = van de eerdere uitwerking: Er stond dus (in de macht) eerst -1/6. Toen vertelde je dat de wortel niet in een als breuk mocht worden geschreven, dus moesten we van die negatieve teken af. Dat kunnen we doen door de macht (-1/6) op te spliten in een positief en negatief deel. Makkelijkste was kiezen voor -1 en 5/6 (je had bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor -2 en 11/6, als het maar samen optelt tot -1/6). Daarna was het een kwestie van deze rekenregel:

Waarbij x=2, a=-1, b=5/6''

En volgens doel jij hier ook hele tijd op?
Kijk ook naar de LaTeX-code van jou en die van mij.
Ja, zal ik op letten.
Opm: is onzin!!!
Ik dacht het gelijk was aan , omdat de def zegt: , maar het moet dus een positief getal zijn.
Beginnende.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Een vraag over Machten.

Bericht door arno » 06 apr 2013, 19:45

SafeX schreef:RekenRegels:

1.

2.

3.

Definities:

1.

2.
Neem deze rekenregels en definities nog eens aandachtig door en ga na hoe je ze precies moet gebruiken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Een vraag over Machten.

Bericht door SafeX » 07 apr 2013, 17:18

Hier staat:
Eens?
Zo ja, klopt het dan?

Tuwaylieb schreef: Maar ik ben ingelicht over een andere manier welke gehanteerd wordt en misschien sneller is: ...

En volgens doel jij hier ook hele tijd op?
Klopt dit nog?

Plaats reactie