MiKTEX installeren

Wil je een ingewikkelde formule duidelijk op het forum zetten? Wij helpen je!
Plaats reactie
PECA
Vast lid
Vast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 nov 2010, 18:48
Locatie: Heiloo

MiKTEX installeren

Bericht door PECA » 11 nov 2010, 21:37

Ik wil ook graag LaTeX gaan gebruiken en ik heb gevonden dat ik MiKTex moet installeren.

Maakt het nog uit waar ik hem vandaan haal?
Ik heb er 1 gevonden op miktex.org/2.8/setup, is dat wat?
Dan heb ik keuze uit:
"Basic MiKTeX 2.8" Installer
Size: 110.63 MB

En:
MiKTeX 2.8 Net Installer
Size: 2.94 MB

Heb ik deze tweede dan ook nodig?

Ik heb niet veel ervaring met installeren, dus ik vind het erg spannend.

Groetjes,

PECA

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: MiKTEX installeren

Bericht door Sjoerd Job » 12 nov 2010, 11:20

Het grote bestand levert waarschijnlijk alles in een keer mee, terwijl het kleine bestand een soort `download'-app is: Hij start zichzelf op, laat jou kiezen wat je wil, en download alleen dan de dingen die extra nodig zijn.

Als je ze al gedownload hebt, zou ik de grote kiezen. Anders, de kleine.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

PECA
Vast lid
Vast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 nov 2010, 18:48
Locatie: Heiloo

Re: MiKTEX installeren

Bericht door PECA » 12 nov 2010, 12:14

Dank je,

Ik zal de kleine downloaden.

Fijne dag.

PECA
Vast lid
Vast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 nov 2010, 18:48
Locatie: Heiloo

Re: MiKTEX installeren

Bericht door PECA » 12 nov 2010, 12:19

Ik heb keuze tussen
MiKTeX will be downloaded into a directory on your computer
and
MiKTex will be installed from a directory on your computer.

Welke moet ik kiezen?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: MiKTEX installeren

Bericht door arie » 12 nov 2010, 14:11

Bij het downloaden en installeren van software zijn er vaak 2 mogelijkheden (even aflopend genummerd):

[2] Je download eerst een installatieprogramma. Als je dat uitvoert (optie "uitvoeren" of "openen") krijg je vaak 1 of meer keuzemenu's hoe je het programma wilt installeren (bv "waar op je harde schijf" [doorgaans in C:\program files], of je een snelkoppeling op je bureaublad wilt etc.) Soms kan je ook kiezen tussen "standaard installatie" en "voer zelf alle parameters in"-installatie. De standaard volstaat dan meestal en is ook het eenvoudigste (je kan vaak zelf later nog de ingewikkelde opties verder instellen als je dat zou willen).
Na uitvoeren van het installatieprogramma staat het werkelijke programma op je computer en kan je dat starten.

[1] Download het installatieprogramma niet, maar voer dit direct uit op je computer. Je komt dan direct in het installatie-menu terecht.


Ik gebruik altijd de bovenste methode [2]: downloaden van het installatieprogramma. Dan ben je daarna niet meer afhankelijk van je internetverbinding en het gaat vaak sneller. Het enige nadeel is dat er dan een installatieprogramma op je computer staat dat je niet meer nodig hebt, maar als je zou willen kan je dat na afloop altijd weer verwijderen (ik laat dit zelf meestal staan omdat deze toch erg klein zijn).
Dit is dus ook jouw tweede optie:
PECA schreef: MiKTex will be installed from a directory on your computer.
Ik verwacht dat het installatieprogramma dan eerst op je computer wordt gezet, en van daaruit het echte programma zelf wordt geinstalleerd.

Kom je hiermee verder?

NOOT:
Als je het alleen voor onze site nodig hebt, dan hoef je geen extra software te installeren, maar kan je ook de knop "Equation Editor" gebruiken, die helemaal rechts boven elk invoerveld staat (rechts van "Formule" en boven de Smileys).

Plaats reactie