asymptoten vraagje
asymptoten vraagje
hey allemaal,
ik snap de volgende oefening niet zo goed
zoek de verticale asymptoot of perforatie van
f(x)=(x^2-x-6)/(x^2-9)
normaal zou je moeten uitkomen verticala asymptoot: x=-3
maar ik kom altijd iets anders uit
kan iemand helpen???
ik snap de volgende oefening niet zo goed
zoek de verticale asymptoot of perforatie van
f(x)=(x^2-x-6)/(x^2-9)
normaal zou je moeten uitkomen verticala asymptoot: x=-3
maar ik kom altijd iets anders uit
kan iemand helpen???
Re: asymptoten vraagje
wel normaal moet je kijken naar de nulpunten van de teller en de noemer
in mijn cursus staat dat 3 normaal zowel nulpunt van de teller als noemer is
maar als nulpunten van de teller kom ik3.5 en -1.5 uit
in mijn cursus staat dat 3 normaal zowel nulpunt van de teller als noemer is
maar als nulpunten van de teller kom ik3.5 en -1.5 uit
Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?
Is wat hierboven staat juist?
Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?
Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
Is wat hierboven staat juist?
Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?
Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re:
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?
Is wat hierboven staat juist?
Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?
Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Re: Re:
Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.emmy1231 schreef:David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?
Is wat hierboven staat juist?
Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?
Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Maar hoe ben je dan aan 3,5 en -1,5 gekomen?
Je kan controleren, als je de waarden invult moet er 0 komen (voor de teller) en zo niet, klopt
-je berekening niet.
-het invullen niet.
Je kan de abc-formule gebruiken, dat is goed. Maar het hoeft niet, je kan ontbinden in factoren. Dat moet je dan wel kunnen.
Je kan controleren, als je de waarden invult moet er 0 komen (voor de teller) en zo niet, klopt
-je berekening niet.
-het invullen niet.
Je kan de abc-formule gebruiken, dat is goed. Maar het hoeft niet, je kan ontbinden in factoren. Dat moet je dan wel kunnen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Re:
ja ik zie het!!! ik heb een fout gemaakt bij de berekening van DKinu schreef:Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.emmy1231 schreef:David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?
Is wat hierboven staat juist?
Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?
Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: asymptoten vraagje
Stel x²-x-6 = (x-p)(x-q) = x²-(p+q)x+p∙q. Zoek nu 2 gehele getallen p en q waarvoor p+q = 1 en p∙q = -6. Dit zijn de gevraagde nulpunten van x²-x-6.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel