Negatief macht, negatief grondtal
Negatief macht, negatief grondtal
Ik heb een vraagske rond negatieve machten OF negatieve grondtallen.
Ik zou de volgende uitdrukking moeten schrijven als een geheel getal of als een onvereenvoudigbare breuk:
(-2)² = 4, want volgens wikibooks zou machttrekken met een oneven macht een negatief resultaat opleveren . DUS (-2)³ = -4
Wat nu met een positief getal maar mét een negatieve macht?
bv (2) tot de -2de
OF (5) tot de -5de
Ik zou de volgende uitdrukking moeten schrijven als een geheel getal of als een onvereenvoudigbare breuk:
(-2)² = 4, want volgens wikibooks zou machttrekken met een oneven macht een negatief resultaat opleveren . DUS (-2)³ = -4
Wat nu met een positief getal maar mét een negatieve macht?
bv (2) tot de -2de
OF (5) tot de -5de
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Welke rekenregels ken je al? Welke herken je bijvoorbeeld in
?
En
?
Wat volgt dan voor
of
?
En
?
Wat volgt dan voor
of
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Sjoerd Job schreef:Welke rekenregels ken je al? Welke herken je bijvoorbeeld in
?
En
?
Wat volgt dan voor
of
De eerste 2 regels ken ik, de machten optellen.
De 2 laatste zou volgens mij als resultaat 2 tot de nulde geven, de andere ook 2 tot de nulde
Re: Negatief macht, negatief grondtal
En ?Jimbo84 schreef: De eerste 2 regels ken ik, de machten optellen.
De 2 laatste zou volgens mij als resultaat 2 tot de nulde geven, de andere ook 2 tot de nulde
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Kinu schreef:En ?Jimbo84 schreef: De eerste 2 regels ken ik, de machten optellen.
De 2 laatste zou volgens mij als resultaat 2 tot de nulde geven, de andere ook 2 tot de nulde
2^0=1, tot de nulde is altijd 1
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Dus nu weet je dat
Wat weet je nu van
Wat weet je nu van
Re: Negatief macht, negatief grondtal
2^-2; Een negatieve macht omkeren alsook het grondgetal, dit geeft:tsagld schreef:Dus nu weet je dat
Wat weet je nu van
-2 tot de 2de dus = -4
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Nee.
-2 tot de 2de = 4 en niet -4.
Maar de vraag ging over 2^-2 en dat is iets anders.
Je weet dat:
Je weet ook dat
Dus
Dus nogmaals: wat weet je nu van
-2 tot de 2de = 4 en niet -4.
Maar de vraag ging over 2^-2 en dat is iets anders.
Je weet dat:
Je weet ook dat
Dus
Dus nogmaals: wat weet je nu van
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Maak eens een lijstje:
Wat doe je links en wat doe je rechts ...
Wat doe je links en wat doe je rechts ...
Re: Negatief macht, negatief grondtal
2 tot de -2de beide operators omkeren, dus heb je -2 tot de 2de = 4, om nadien de vermenigvuldiging uit te voeren lijkt me dan....tsagld schreef:Nee.
-2 tot de 2de = 4 en niet -4.
Maar de vraag ging over 2^-2 en dat is iets anders.
Je weet dat:
Je weet ook dat
Dus
Dus nogmaals: wat weet je nu van
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Stel . Je weet dat , dus , dus u = ..., dus . Wat is dus ?Jimbo84 schreef:2 tot de -2de beide operators omkeren, dus heb je -2 tot de 2de = 4, om nadien de vermenigvuldiging uit te voeren lijkt me dan....
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Is het lijstje te moeilijk?
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Dus je denkt dat
Klopt dat met:
Klopt dat met:
Re: Negatief macht, negatief grondtal
SafeX schreef:Maak eens een lijstje:
Wat doe je links en wat doe je rechts ...
Van links naar rechts, van positief(+) naar negatief(-); met die gedachte kom ik weer op 2 tot de -2de is -4(wat al eerder niet klopte)
Re: Negatief macht, negatief grondtal
Heb je dit op school al geleerd of ben je wat zelfstudie aan het doen? Want dan moet er toch zeker wel een voorbeeld staan hoe ze dit 'uitwerken'.
Wat (meestal) gedaan wordt is:
Kan je hiermee verder? ...
Wat (meestal) gedaan wordt is:
Kan je hiermee verder? ...