Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Tijn van Vreeborg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2011, 11:20

Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door Tijn van Vreeborg » 05 okt 2011, 11:34

Dag Allemaal,

Eerst even voorstellen, ik heet Tijn.

Ik heb al eens een exacte studie afgerond, maar heb altijd een beetje spijt gehad dat dat geen wiskunde studie geweest is. Het liefst zou ik nu gewoon opnieuw gaan studeren, maar tijd en geld zijn een issue. Toch wil ik mij alvast voorbereiden op het juiste niveau wiskunde om bijvoorbeeld aan een bachelor te kunnen beginnen.

Daarom leer/herhaal ik nu VWO wiskunde in mijn vrije tijd.

Voor VWO wiskunde B had ik genoeg aan een examen bundel en een "Samengevat".

Voor wiskunde A en D (zaten niet in mijn VWO pakket) wil ik graag ook de nieuwe editie van "Getal en Ruimte" gebruiken. Maar als ik die boeken als particulier moet kopen ben ik 4x50 euro kwijt, en dat is best veel.

Mijn vraag is dus dit:

Waar of van wie leen ik een dagje de bovenbouw VWO wiskunde A (en/of D) boeken, zodat ik eruit kan kopieren wat ik nodig denk te hebben? Een paar kopietjes in de copyshop hoeft geen 4x50 euro te kosten.

Woon je ook in Amsterdam en mag ik jouw boek een (mid)dagje lenen?
Ik zou een appeltaart voor je kunnen bakken met de letter Pie erop... :)

Of ken je een (school)bibliotheek waar de nieuwste Getal en Ruimte staan?

Met vriendelijke groet,
Tijn

Johannes
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mar 2011, 15:32

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door Johannes » 08 okt 2011, 23:16

Hoi Tijn,

Welkom op het forum! Ik studeer zelf op de UvA en weet toevallig dat ze voor de zomercursus wiskunde het boek van Jan van de craats gebruiken. Het heet 'basisboek wiskunde'. Dus daar zou je ook eens in kunnen kijken, volgens mij kan je die zelfs online downloaden. Wiskunde A heb je niet nodig om aan een wiskunde studie te beginnen want statistiek word je aangeleerd in de cursus wiskunde.

Als je al een exacte studie heb afgerond, dan is je wiskunde niveau toch al op een vrij hoog niveau?

Eigenlijk heb je alleen wiskunde B niveau nodig, wiskunde D is optioneel. Handig om te hebben, maar niet vereist.

Tijn van Vreeborg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2011, 11:20

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door Tijn van Vreeborg » 09 okt 2011, 13:29

Hoi Johannes,

Basisboek wiskunde van Jan van de Craats ziet er inderdaad goed uit. Het herhaalt het een en ander dat ik net met wiskunde B heb opgehaald, maar gaat soms toch weer wat verder. Ik zal er zeker uit werken. Bedankt,... goede tip.

Een andere reden om goed met Getal en Ruimte bekend te willen zijn is om er bijles uit te kunnen geven. Ik zou kansrekening en statistiek uit een 1e of 2e jaars boek kunnen leren, maar daarvan ga ik nog niet beter bijles geven in VWO wiskunde A. Daarvoor wil ik ook bekend zijn met de VWO lesmethode. Dus ik zoek ook nog even verder....

Volgende stap voor zelfstudie is dan alvast wat 1e jaars boeken/syllabi door te werken. Ik heb wel het eea gehad, maar ik mis een goede basis analyse en algebra, en de nodige ervaring met het maken van bewijzen.

Bedankt alvast, mvg
Tijn

Johannes
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mar 2011, 15:32

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door Johannes » 12 okt 2011, 21:28

Ah, als je er bijles mee wilt geven is het inderdaad handig om wat opdrachten te maken uit getal en ruimte. Ik geef zelf ook wiskunde A bijles en ik heb ook uit die boeken geleerd ;) Begin je volgend jaar met een studie wiskunde? Weet je al waar?

Tijn van Vreeborg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2011, 11:20

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door Tijn van Vreeborg » 14 okt 2011, 11:06

Begin je volgend jaar met een studie wiskunde? Weet je al waar?
Als ik zeker wist dat ik er tijd en geld voor had, dan zou ik inderdaad asap beginnen. Aangezien ik nu in Amsterdam woon dacht ik dan aan de UvA of VU.

Maar om zo'n studie te combineren met werk en andere verplichtingen is best moeilijk.
Ik zou de mogelijkheden voor deeltijd en avond studie eens moeten uitzoeken. Dan kan ik misschien ook beter mijn eigen tempo aanhouden. Echt haast heb ik er niet bij :)... het is allemaal voor het plezier.

wtr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2011, 11:18

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door wtr » 09 nov 2011, 23:59

Tijn van Vreeborg schreef:Hoi Johannes,

Basisboek wiskunde van Jan van de Craats ziet er inderdaad goed uit. Het herhaalt het een en ander dat ik net met wiskunde B heb opgehaald, maar gaat soms toch weer wat verder. Ik zal er zeker uit werken. Bedankt,... goede tip.

Een andere reden om goed met Getal en Ruimte bekend te willen zijn is om er bijles uit te kunnen geven. Ik zou kansrekening en statistiek uit een 1e of 2e jaars boek kunnen leren, maar daarvan ga ik nog niet beter bijles geven in VWO wiskunde A. Daarvoor wil ik ook bekend zijn met de VWO lesmethode. Dus ik zoek ook nog even verder....

Volgende stap voor zelfstudie is dan alvast wat 1e jaars boeken/syllabi door te werken. Ik heb wel het eea gehad, maar ik mis een goede basis analyse en algebra, en de nodige ervaring met het maken van bewijzen.

Bedankt alvast, mvg
Tijn
Persoonlijk vind ik Getal & Ruimte een fijnere uitleg. In het Basisboek wordt het allemaal heel droog uitgelegd, maar dat is natuurlijk ook omdat het heel beknopt is. Als je Getal & Ruimte gewend bent is dat wel een voordeel.

mikeyg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2013, 13:34

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door mikeyg » 05 mei 2013, 13:42

Ik had ook wat lesmateriaal / oefenmateriaal gevonden op getal en ruimte uitwerkingen

justmenld
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2013, 13:12

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door justmenld » 08 okt 2013, 13:14

Ik vind persoonelijk http://getalenruimteuitwerkingen.net/ een van de beste.

jacob374
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2013, 14:25

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door jacob374 » 12 okt 2013, 14:48

maar daarvan ga ik nog niet beter bijles geven in VWO wiskunde A. Daarvoor wil ik ook bekend zijn met de VWO lesmethode. Dus ik zoek ook nog even verder....
Een andere reden om goed met Getal en Ruimte bekend te willen zijn is om er bijles uit te kunnen geven. Ik zou kansrekening en statistiek uit een 1e of 2e jaars boek kunnen leren,

jacob374
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2013, 14:25

Re: Voorbereiden: Getal en Ruimte boeken.

Bericht door jacob374 » 25 okt 2013, 12:43

maar daarvan ga ik nog niet beter bijles geven in VWO wiskunde A. Daarvoor wil ik ook bekend zijn met de VWO lesmethode. Dus ik zoek ook nog even verder....
Een andere reden om goed met Getal en Ruimte bekend te willen zijn is om er bijles uit te kunnen geven. Ik zou kansrekening en statistiek uit een 1e of 2e jaars boek kunnen leren,\

Plaats reactie