Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
henkmans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:12

Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door henkmans » 29 jan 2012, 14:19

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem:
Stel je hebt een matrix van m x n (m aantal rijen, n aantal kolommen) en s aantal spilkolommen (dus rang s).
Weet iemand dan daaruit de formules voor:
-dim(R(A))
-dim(N(A))
-dim(R(A^T))
-dim(N(A^T))
Die dus uitgedrukt in m,n en s.
Ik zit hier van alles te proberen maar ik kom er maar niet achter :S

Martijn

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door Kinu » 29 jan 2012, 17:23

Waaraan is dim(K(A)) gelijk?

henkmans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:12

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door henkmans » 29 jan 2012, 17:55

Heb je die nodig om dat allemaal uit te rekenen? (Geen sarcasme, ik weet het gewoon echt niet :P )

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door Kinu » 29 jan 2012, 19:24

Ja, dat kan hier handig zijn. Ik hoopte dat je zou gezien hebben dat . Verder als je de definitie van de rijenruimte kent zou je hiermee verder moeten geraken. Om te bepalen kan je steunen op een dimensieformule. Kan je er één bedenken?

henkmans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:12

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door henkmans » 29 jan 2012, 20:34

Nee, ik snap sowieso erg weinig van wat je nu zegt. XD
Vandaag dat ik ook naar een paar simplere formuletjes zocht, want bij dit soort vragen die we krijgen op ons tentamen wordt vaak alleen het antwoord gevraagd en niks meer. Dus dacht ik nog eventjes wat puntjes te kunnen scoren op dit soort gebieden, maar snappen doe ik niet veel :P
Maar nou snap ik natuurlijk ook wel dat jullie mij niet het complete vakken kunnen/willen uitleggen, en dat hoeft voor mij natuurlijk ook niet.
Ik ga gewoon proberen wat te maken van m'n tentamen, en mocht dat niet lukken (grote kans :P) dan ga ik eens serieuzer aan dit vak beginnen voor m'n herkansing. Mocht ik dan tegen problemen opkomen dan horen jullie het wel weer.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door Kinu » 29 jan 2012, 20:46

Wat is je opleiding? Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal gezien hebt en wat niet, maar ik veronderstel als je met dergelijke zaken bezig bent dat je die dimensieformule wel moet gezien hebben.

Voordat je aan dergelijke oefeningen begint is het belangrijk om je definities (en stellingen) goed te kennen. Dus ik vind het onzinnig om hier nu mee verder te gaan, wanneer je denkt verder te geraken dan dit laat het dan weten.

Alvast veel succes met je examen ;)

henkmans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:12

Re: Dimensie kolommenruimte / nulruimte

Bericht door henkmans » 29 jan 2012, 22:40

Ik stuur werktuigbouwkunde. En nee, de dimensie formule komt me niet bekend voor :P
Heb eerlijk gezegd niet alle colleges gevolgd / al het huiswerk gemaakt. :D
Ik denk ook dat je groot gelijk hebt. Ik dacht even een poging te kunnen wagen om wel die opgaves al te kunnen maken, maar achteraf gezien geef ik mezelf nu toch weinig kans. xd

Plaats reactie