Regressieanalyse

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Eline_t
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2012, 14:56

Regressieanalyse

Bericht door Eline_t » 31 mar 2013, 19:17

Hallo iedereen,

ik zit met het volgende probleem en vind er maar geen oplossing voor. Ik heb een meervoudige lineaire regressie met 5 onafhankelijke variabelen (nuja, onafankelijk..). Maar deze regressie komt heel vreemde waarden uit. Daarom heb ik een PCA-analyse en het conditiegetal van de matrix bepaald en daaruit denk ik toch te kunnen afleiden dat er waarschijnlijk een verband is tussen de verschillende 'onafhankelijke' variabelen. Maar nu weet ik niet hoe ik dit verder moet aanpakken, is er iemand die me verder kan helpen?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Regressieanalyse

Bericht door wnvl » 31 mar 2013, 21:07

Heb je de correlatiematrix al eens opgesteld voor je "onafhankelijke" variabelen?
Zijn er r-waarden dicht bij 1 met voldoende significantie? Zo ja, dan kan je 1 van deze variabelen laten vallen.

Kan je evt. je waarden delen met het forum?

Eline_t
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2012, 14:56

Re: Regressieanalyse

Bericht door Eline_t » 01 apr 2013, 12:50

Maar het probleem is dat ik geen van deze variabelen wil laten vallen. Elk van deze variabelen stelt een deel van een cyclus voor. En ik wil uiteindelijk via de regressie de afzonderlijke delen kunnen berekenen. Dus is het belangrijk dat alles er blijft instaan. Stel nu:
verbruik = b1*A + b2*B + b3*C + b4*D + b5*E
Daaruit wil ik dan het verbruik van elk deeltje (bijvoorbeeld b1*A) kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Regressieanalyse

Bericht door wnvl » 01 apr 2013, 13:19

Eline_t schreef:Maar het probleem is dat ik geen van deze variabelen wil laten vallen. Elk van deze variabelen stelt een deel van een cyclus voor. En ik wil uiteindelijk via de regressie de afzonderlijke delen kunnen berekenen. Dus is het belangrijk dat alles er blijft instaan. Stel nu:
verbruik = b1*A + b2*B + b3*C + b4*D + b5*E
Daaruit wil ik dan het verbruik van elk deeltje (bijvoorbeeld b1*A) kunnen bepalen.
Maar als er een sterke correlatie bestaat tussen bepaalde delen, dan gaat dat niet, of je krijgt een slecht geconditioneerd probleem :?

Je kan dan echt niet anders dan delen samennemen.

Eline_t
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2012, 14:56

Re: Regressieanalyse

Bericht door Eline_t » 01 apr 2013, 19:17

Hoe zou jij dan het volgende probleem aanpakken? Want ik ben echt ten einde raad.. :(
Ik krijg het weekverbruik (in liter) en de duur van 5 verschillende cyclusonderdelen (in uur). Daaruit moet ik het verbruik per cyclusonderdeel bepalen. Ik dacht dat meervoudige regressie een goed idee was, maar dan komt deze vergelijking totaal niet uit. Waarschijnlijk omdat er een verband zit tussen de duur van die cyclusonderdelen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Regressieanalyse

Bericht door wnvl » 01 apr 2013, 22:30

Eline_t schreef:Hoe zou jij dan het volgende probleem aanpakken? Want ik ben echt ten einde raad.. :(
Ik krijg het weekverbruik (in liter) en de duur van 5 verschillende cyclusonderdelen (in uur). Daaruit moet ik het verbruik per cyclusonderdeel bepalen. Ik dacht dat meervoudige regressie een goed idee was, maar dan komt deze vergelijking totaal niet uit. Waarschijnlijk omdat er een verband zit tussen de duur van die cyclusonderdelen.
Als er een vast verband zit tussen de duur van bepaalde cyclusdelen, dan is het probleem gewoon niet oplosbaar met de data die je momenteel hebt.

Oplossing zijn dan extra metingen, waar bij dat verband niet aanwezig is.

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen, als je de data ter beschikking zou kunnen stellen, kan ik uitsluitsel geven.

Plaats reactie