InvNorm

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
LifeLongLearner
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2013, 17:19

InvNorm

Bericht door LifeLongLearner » 19 jun 2013, 22:12

Kan iemand mij uitleggen waarom je bij een oppervlakte van 0,369, een SD van 150 en een hoogste grenswaarde van 1700 je via InvNorm(0.631,1700,150) het gemiddelde van 1750 vindt....

Ik kan het alleen via normalcdf, twee grafieken tekenen en dan met intersect...

Ik snap niet precies hoe de InvNorm in dit geval werkt, want ik dacht dat je daarmee geen gemiddelde kon uitrekenen. Juist alleen maar grenswaardes.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: InvNorm

Bericht door SafeX » 20 jun 2013, 08:45

Ga eens na welke formule bij invNorm een rol speelt ...

LifeLongLearner
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2013, 17:19

Re: InvNorm

Bericht door LifeLongLearner » 20 jun 2013, 21:26

Het is de inverse? Dus als je met normalcdf(L, R, mu, sigma) de oppervlakte vindt, dan vind je met invnorm(oppervlakte, mu, sigma) de grenswaarde... Opzich kan ik dat wel volgen, maar bij invnorm voer je toch juist het gemiddelde in en bij mijn voorbeeld hieronder voer ik een grenswaarde in en krijg ik het gemiddelde... Het enige wat ook anders is, is dat je i.p.v. de oppervlakte zelf ik ook 1-opp invoer.

Ik kan de link niet leggen dat InvNorm(1-phi, grenswaarde, sigma) de verwachtingswaarde oplevert en dat InvNorm(phi, mu, sigma) de grenswaarde oplevert.

Misschien kan je meenemen wat dieper de materie in?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: InvNorm

Bericht door SafeX » 21 jun 2013, 08:39

LifeLongLearner schreef:Het is de inverse? Dus als je met normalcdf(L, R, mu, sigma) de oppervlakte vindt, dan vind je met invnorm(oppervlakte, mu, sigma) de grenswaarde... Opzich kan ik dat wel volgen, maar bij invnorm voer je toch juist het gemiddelde in en bij mijn voorbeeld hieronder voer ik een grenswaarde in en krijg ik het gemiddelde... Het enige wat ook anders is, is dat je i.p.v. de oppervlakte zelf ik ook 1-opp invoer.
Het enige wat ook anders is, is dat je i.p.v. de oppervlakte zelf ik ook 1-opp invoer.
Hier draait het om, nl symmetrie van de normale verdeling!

Je gegeven is: P(x<1700)=0,369 op standaardnormaal betekent dit P(z<(1700-mu)/150)=0,369
of:



dus:



Wat heb ik nu gebruikt?
En wat moet ik nu bij invN(...,...,...) invoeren?

Plaats reactie