Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
LOLA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:43

Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door LOLA » 10 nov 2013, 21:55

Hallo,

Ik ben Lola, Ik ben echt aan het twijfelen, omdat ik op het VMBO een richting heb gekozen die mij totaal niet aansprak namelijk verzorging en verder alleen heb gekeken waar mijn vriendinnen heen gaan en ik heb daarom ook ontzettend veel spijt van achteraf daarom om een MBO opleiding te kiezen was ook super moeilijk omdat ik niet precies wist wat het inhield de opleidingen. Toen lijk het mij leuk om een opleiding van Commercieel medewerker binnen- buitendienst te doen naar 1 jaar gestopt. Toen heb ik voor financiële beroepen gekozen, omdat cijfers mij wel aanspreekt alleen ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding ik vind het helemaal niks en het liefst wil ik wiskunde studeren dat is wat ik leuk vind alleen ik ben bang dat niveau te hoog gegrepen is voor en op het HBO ben ik alleen Bedrijfswiskunde tegengekomen ,maar dat is niet precies wat ik zoek. Als ik op het hbo zou moeten kiezen dan zou bedrijfseconomie, bedrijfswiskunde zijn alleen, ik ben bang dat ik er niet gelukkig van wordt en dat ik het niet leuk ga vinden en later ga afhakken.

Ik vroeg me af of jullie mensen kennen die colloquium doctum of zelf een colloquium doctum hebben gehaald en hoe was de opleiding? Was het te hoog gegrepen of kon je erin toepassen en kom je ook van het MBO of heb juist een hele andere achtergrond.

Verder Heb ik op het VMBO ook Havo wiskunde B lessen gevolgd ,omdat de lessen te laag voor mijn niveau was.
Verder ben ik iemand die alles eruit haalt om een aan een toelatingsuiting te voldoen. Ik heb 1 jaar en 8 maanden de tijd om te gaan leren en de stof te kennen voor wiskunde. Ik wil weten wat mij te wachten staat en zou graag meer willen weten of de ervaringen en eventueel waar ik zou op moeten letten.

Verder heb ik nog een vraag als ik Wiskunde B de stof kan leren is het beter om thuiscursus te volgen of een aantal boeken te bestellen zoals getal en ruimte.

Ik hoor het graag van jullie.

Lola,

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door SafeX » 10 nov 2013, 23:57

Ken je vrienden/kennissen die zo'n opleiding volgen ...
Ben je heel gemotiveerd ...

De tweede vraag is misschien moeilijk te beantwoorden, alternatief: ben je nieuwsgierig ...

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door David » 11 nov 2013, 12:56

Kan je daarnaast aangeven waarom je denkt dat je niet gelukkig wordt van bedrijfseconomie en bedrijfswiskunde en dat je het niet leuk gaat vinden en later gaat afhaken?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

LOLA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:43

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door LOLA » 11 nov 2013, 18:51

Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie

Ik ken wel mensen die via Colloquium doctum naar de universtiteit gegaan alleen die studeren hele andere richting verder ken ik niemand.

Ik ben bang dat ik ga afhaken ,omdat de opleiding mij niet aanpreekt. De opleiding wiskunde spreekt mij veel meer aan ik heb ook meeloopdag gevolgd en dat is wat ik echt wil gaan studeren.

Ik heb echt de motivatie en Als ik iets leuk vind dan ga ik 100% voor alleen als het niveau te hoog is en je kan het blijkbaar later niet aan is zonde vandaar dat ik het hier komen vragen voor ervaringen.

Dankjewel alvast

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door SafeX » 11 nov 2013, 21:48

Heb je HAVO wisk B gehaald?

jry
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2013, 23:24

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door jry » 12 nov 2013, 17:29

Bij HBO Bedrijfseconomie krijg je nauwelijks wiskunde, besef je je dat goed? Als je een economische studie wilt doen waar het wiskundig component ook enige weging heeft zou je er beter aan doen om economie te doen op universiteitsniveau.

Je moet je goed beseffen dat er een enorm niveauverschil is tussen wiskunde B op havo-niveau en een universitaire opleiding wiskunde.

Als je héél gemotiveerd bent en de capaciteiten hebt, zou je ook kunnen kijken naar econometrie. Let wel, die opleiding wordt als erg zwaar omschreven.

LOLA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:43

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door LOLA » 12 nov 2013, 21:05

Dankjewel voor jullie reactie,

Ik ga denk gewoon doen Wiskunde ik ga ben van plan om eind december begin januari te beginnen met leren van de stof wiskunde B vwo niveau heeft iemand tips of tops voor thuisstudie vwo B wiskunde of eventuele goede boeken die aan zou kunnen schaffen.Eventuele in die tussentijd zou nog kunnen veranderen.

Ik ben zeer gemotiveerd en ik ga het gewoon doen hou jullie nog wel op de hoogte.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door SafeX » 12 nov 2013, 21:08

SafeX schreef:Heb je HAVO wisk B gehaald?
Graag antwoord ...

LOLA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2013, 20:43

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door LOLA » 13 nov 2013, 22:40

Ik beschik geen van havo wiskunde b.

Ik heb wel lessen gehad wiskunde B op vmbo maar dat was tot het vierdejaar helaas.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Twijfelen over HBO BE opleiding of Universiteit Wiskunde

Bericht door David » 14 nov 2013, 16:42

Ik begrijp nog niet helemaal waarom je denkt dat je gaat afhaken bij bedrijfswiskunde dan wel bedrijfseconomie. Je noemt dat de opleidingen je niet aanspreekt, maar een opleiding is breed. Behalve de stof krijg je te maken met een gebouw en een sfeer. Wat spreekt je niet aan aan die opleidingen? Als je dat weet, weet je misschien ook nóg beter of/dat wiskunde wel is wat je zoekt.

Je hebt een meeloopdag gelopen bij de opleiding wiskunde. Heb je dat ook bij bedrijfseconomie dan wel bedrijfswiskunde gedaan?

Hier staat meer informatie over het Colloquium Doctum van de UvA
https://www.science.uva.nl/math/ColloquiumDoctum/ met een link naar een proefexamen wiskunde B.
https://www.science.uva.nl/math/Colloqu ... xamenB.pdf
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie