calculus help
calculus help
Help!
Sinds kort doe ik een doorstroomcursus wiskunde, maar lop ik helemaal vast, omdat ik bepaalde termen en berekeningen gewoon helemaal niet begrijp.
Ik ga hieronder een aantal voorbeelden neerzetten en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Het wegwerken van haakjes:
voorbeeld--> 2 x (3 +4) = 2x3 + 2x4 Ok dit is vrij simpel... toch?
Nou krijg ik een som (33-19) x31 = 33x31 - 19X31 Waarom moet ik niet beginnen bij de 31? dus 31x19 - 31-33. Ik snap dus niet waarom ik het omgekeerd moet berekenen... wat is daar de reden voor? Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik heb nog een som waar ik gewoon echt helemaal niets van snap ( en dat zit me erg dwars )
Het gaat om deze--->>> 99x67 =(100-1) x... = ...... Achter in het boek kan ik het antwoord vinden, al zie ik het antwoord, ik snap nog niets van de som.. Kan iemand mij daar aub bij helpen?
HET ONTBINDEN IN FACTOREN ( MY GOD )
Eerste sommen zijn heel simpel en OPEENS krijg je hele moeilijke. Hier komt een voorbeeld
--->>>20x117 + 80x117 = 117 x (20+80) = 11700 deze is erg makkelijk
--->>> 67x50 + 67x49 +67 = 67x(50+49+1)=6700 Nou hoe deze berekend word.. ik snap er de ballen niet van. Waar komt die 1 bijvoorbeeld vandaan? Waarom moet die erbij gehaald worden?
Kan iemand mij aub helpen?
Sinds kort doe ik een doorstroomcursus wiskunde, maar lop ik helemaal vast, omdat ik bepaalde termen en berekeningen gewoon helemaal niet begrijp.
Ik ga hieronder een aantal voorbeelden neerzetten en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Het wegwerken van haakjes:
voorbeeld--> 2 x (3 +4) = 2x3 + 2x4 Ok dit is vrij simpel... toch?
Nou krijg ik een som (33-19) x31 = 33x31 - 19X31 Waarom moet ik niet beginnen bij de 31? dus 31x19 - 31-33. Ik snap dus niet waarom ik het omgekeerd moet berekenen... wat is daar de reden voor? Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik heb nog een som waar ik gewoon echt helemaal niets van snap ( en dat zit me erg dwars )
Het gaat om deze--->>> 99x67 =(100-1) x... = ...... Achter in het boek kan ik het antwoord vinden, al zie ik het antwoord, ik snap nog niets van de som.. Kan iemand mij daar aub bij helpen?
HET ONTBINDEN IN FACTOREN ( MY GOD )
Eerste sommen zijn heel simpel en OPEENS krijg je hele moeilijke. Hier komt een voorbeeld
--->>>20x117 + 80x117 = 117 x (20+80) = 11700 deze is erg makkelijk
--->>> 67x50 + 67x49 +67 = 67x(50+49+1)=6700 Nou hoe deze berekend word.. ik snap er de ballen niet van. Waar komt die 1 bijvoorbeeld vandaan? Waarom moet die erbij gehaald worden?
Kan iemand mij aub helpen?
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Re: calculus help
Ok, ik zal eens prob eren te helpen...
Wat wij dan doen, is 33 en 19 beide vermenigvuldigen met 31. We komen dan op .
Omdat 5x2 = 2x5 staat dit gelijk aan .
Wat jij daarentegen denkt, is dat dat ook gelijkstaat aan , wat dus niet klopt, want dit kunnen we wederom vereenvoudigen naar . En dit klopt natuurlijk niet! Want (Het is-teken met het streepje erdoor betekent "is niet")
Belangrijk om in te zien is dat . Omdat we dat weten, zien we ook meteen dat we op de puntjes gewoon weer 99 kunnen invullen:
Nu snap jij niet waar die 1 weg komt. Hier komen wij achter wanneer we de laatse 67 voor het is-teken vervangen met 67x1
Ik hoop dat dit een beetje helpt!
Als je nog vragen hebt, kom gerust terug!
Succes met je studie,
Sjoerd Job
Zoals ik al zei, ik zal mijn best doen! Vooraf, ik heb even gelezen, en ik ga ervan uit dat 'x' op het maalteken duidt.wipje schreef:Help!
Sinds kort doe ik een doorstroomcursus wiskunde, maar lop ik helemaal vast, omdat ik bepaalde termen en berekeningen gewoon helemaal niet begrijp.
Ik ga hieronder een aantal voorbeelden neerzetten en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
We beginnen metwipje schreef:Het wegwerken van haakjes:
voorbeeld--> 2 x (3 +4) = 2x3 + 2x4 Ok dit is vrij simpel... toch?
Nou krijg ik een som (33-19) x31 = 33x31 - 19X31 Waarom moet ik niet beginnen bij de 31? dus 31x19 - 31-33. Ik snap dus niet waarom ik het omgekeerd moet berekenen... wat is daar de reden voor? Kan iemand mij dat uitleggen?
Wat wij dan doen, is 33 en 19 beide vermenigvuldigen met 31. We komen dan op .
Omdat 5x2 = 2x5 staat dit gelijk aan .
Wat jij daarentegen denkt, is dat dat ook gelijkstaat aan , wat dus niet klopt, want dit kunnen we wederom vereenvoudigen naar . En dit klopt natuurlijk niet! Want (Het is-teken met het streepje erdoor betekent "is niet")
wipje schreef:Ik heb nog een som waar ik gewoon echt helemaal niets van snap ( en dat zit me erg dwars )
Het gaat om deze--->>> 99x67 =(100-1) x... = ...... Achter in het boek kan ik het antwoord vinden, al zie ik het antwoord, ik snap nog niets van de som.. Kan iemand mij daar aub bij helpen?
Belangrijk om in te zien is dat . Omdat we dat weten, zien we ook meteen dat we op de puntjes gewoon weer 99 kunnen invullen:
Wederom is dit vrij simpel, het gaat er alleen om dat je het inzicht krijgt.wipje schreef:HET ONTBINDEN IN FACTOREN ( MY GOD )
Eerste sommen zijn heel simpel en OPEENS krijg je hele moeilijke. Hier komt een voorbeeld
--->>>20x117 + 80x117 = 117 x (20+80) = 11700 deze is erg makkelijk
--->>> 67x50 + 67x49 +67 = 67x(50+49+1)=6700 Nou hoe deze berekend word.. ik snap er de ballen niet van. Waar komt die 1 bijvoorbeeld vandaan? Waarom moet die erbij gehaald worden?
Kan iemand mij aub helpen?
Nu snap jij niet waar die 1 weg komt. Hier komen wij achter wanneer we de laatse 67 voor het is-teken vervangen met 67x1
Ik hoop dat dit een beetje helpt!
Als je nog vragen hebt, kom gerust terug!
Succes met je studie,
Sjoerd Job
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Aanvulling op de bovenstaande post:
Wat je denk ik mist zijn wat elementaire basis regels, ik zal er paar noemen:
2 x 5 = 5 x 2 dit is misschien verwarrend maar die geld gewoon
MAAR LET OP:
2 - 5 5 - 2!!
namelijk:
2 - 5 = -5 + 2
Dit is gewoon heel simpel, alleen erg moeilijk soms om in te zien.
Bij dit soort opgaven is er maar 1 ding dat echt helpt en dat is OEFENEN, OEFENEN en nog eens OEFENEN. (srry voor de hoofdletters ) Dit is echt puur inzicht en dat kun je gewoon trainen.
Wat je denk ik mist zijn wat elementaire basis regels, ik zal er paar noemen:
2 x 5 = 5 x 2 dit is misschien verwarrend maar die geld gewoon
MAAR LET OP:
2 - 5 5 - 2!!
namelijk:
2 - 5 = -5 + 2
Dit is gewoon heel simpel, alleen erg moeilijk soms om in te zien.
Bij dit soort opgaven is er maar 1 ding dat echt helpt en dat is OEFENEN, OEFENEN en nog eens OEFENEN. (srry voor de hoofdletters ) Dit is echt puur inzicht en dat kun je gewoon trainen.
Groeten, Marco
bedankt
bedankt beide voor de uitleg. Ik ga het morgen rustig doorlezen, en het opnieuw proberen.
Vind het tof dat jullie het beantwoord hebben!
Ps:
2 - 5 = (toch -3?) -5 + 2 (toch -3?)
Ok.... toen ik het las snapte ik het niet... nu ik het schrijf snap ik wat je bedoeld:P
Vind het tof dat jullie het beantwoord hebben!
Ps:
2 - 5 = (toch -3?) -5 + 2 (toch -3?)
Ok.... toen ik het las snapte ik het niet... nu ik het schrijf snap ik wat je bedoeld:P
Re: bedankt
Daar is dit forum voorwipje schreef:bedankt beide voor de uitleg. Ik ga het morgen rustig doorlezen, en het opnieuw proberen.
Vind het tof dat jullie het beantwoord hebben!
Dat heet nou oefenenwipje schreef:Ok.... toen ik het las snapte ik het niet... nu ik het schrijf snap ik wat je bedoeld:P
Groeten, Marco
-
- Vast lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 00:15
- Locatie: In het zuiden van Noord Holland
Rekenvolgorde onthouden:
Hallo, Mieke Willems Vaart Dikwijls Op en Af.
Haakjes uitwerken
Machtsverheffen (kwadrateren is een voorbeeld hier van),
Worteltrekken
Vermenigvuldigen, Delen
Optellen, Aftrekken.
Hallo, Mieke Willems Vaart Dikwijls Op en Af.
Haakjes uitwerken
Machtsverheffen (kwadrateren is een voorbeeld hier van),
Worteltrekken
Vermenigvuldigen, Delen
Optellen, Aftrekken.
"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever!" #Chinese proverb#
Leuk, maar deze werkt niet helemaal. Alleen zolang je delen/vermenigvuldigen en optellen/aftrekken van links naar rechts doet. Eigenlijk moet je altijd eerst aftrekken en dan optellen. (5-2+3 is wat anders dan 5-(2+3) en 5+3-2 is wel gelijk aan 5+(3-2)) Wees erg voorzichtig met die ezelsbruggetjes.Pierewiet schreef:Rekenvolgorde onthouden:
Hallo, Mieke Willems Vaart Dikwijls Op en Af.
Haakjes uitwerken
Machtsverheffen (kwadrateren is een voorbeeld hier van),
Worteltrekken
Vermenigvuldigen, Delen
Optellen, Aftrekken.
Groeten, Marco
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Tsja, dat heb je veelal, elk ezelsbrugje zorgt voor dergelijke problemen.Marco schreef:Leuk, maar deze werkt niet helemaal. Alleen zolang je delen/vermenigvuldigen en optellen/aftrekken van links naar rechts doet. Eigenlijk moet je altijd eerst aftrekken en dan optellen. (5-2+3 is wat anders dan 5-(2+3) en 5+3-2 is wel gelijk aan 5+(3-2)) Wees erg voorzichtig met die ezelsbruggetjes.
Ook de versie die ik ken: Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. Het rijtje hoef ik niet op te noemen, want dat kennen jullie al.
Haakjes moet je juist niet eerst uitwerken, je moet het gewoon narekenen.
(2+3)*5 maak ik toch echt gewoon 5*5 van, en niet 10+15...
Ok, verder... Heb je nog meer vragen? Dan kunnen we weer verder helpen!
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
zeker
Ik heb zeker nogwel een aantal vragen. Ik probeer er eerst zelf achter te komen, anders zal ik morgen nieuwe vragen stellen. Heb er nog genoeg als beginner:P
Het is in princiepe best een leuk vak wiskunde..... hebben jullie wel eens met maple gewerkt?
Het is in princiepe best een leuk vak wiskunde..... hebben jullie wel eens met maple gewerkt?
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Ja hoor, ikzelf heb maple 9 gekocht. Is echt zo'n machtig packet. Elke keer als ik weer 's 'n pittiger vraagstuk tegenkom, open ik 'm...
Het geeft in ieder geval een idee waar je naar toe moet werken! Het geeft vrijwel altijd de juiste antwoorden, en als het dat niet doet, ligt het niet aan maple, maar aan mij.
Ook pak ik tegenwoordig derive wat vaker... werkt net iets simpeler, maar ook stukken minder krachtig.
Het geeft in ieder geval een idee waar je naar toe moet werken! Het geeft vrijwel altijd de juiste antwoorden, en als het dat niet doet, ligt het niet aan maple, maar aan mij.
Ook pak ik tegenwoordig derive wat vaker... werkt net iets simpeler, maar ook stukken minder krachtig.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Yup, dat klopt...
Net als dat ik 3 dezelfde posts achter elkaar zie... ik ga even een paar duplicaten wissen. [GEDAAN]...
Ok
Wat je ook nog had kunnen doen, was het schrijven als (90+9)*67 = (100 - 10)*67 + (10-1)*67... Of, op andere manieren... Dat is het handige...
99*67 is vrij lastig, maar 100 * 67 of 1 * 67 is vrij simpel! En aftrekken/optellen is meestal simpeler dan vermenigvuldigen of delen.
Net als dat ik 3 dezelfde posts achter elkaar zie... ik ga even een paar duplicaten wissen. [GEDAAN]...
Ok
Wat je ook nog had kunnen doen, was het schrijven als (90+9)*67 = (100 - 10)*67 + (10-1)*67... Of, op andere manieren... Dat is het handige...
99*67 is vrij lastig, maar 100 * 67 of 1 * 67 is vrij simpel! En aftrekken/optellen is meestal simpeler dan vermenigvuldigen of delen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
priemgetallen
En waar kan ik priemgetallen aan herkennen?
Re: priemgetallen
Nietwipje schreef:En waar kan ik priemgetallen aan herkennen?
Ze hebben eigenlijk de eigenschap dat ze alleen door zichzelf en 1 deel baar zijn. Meestal met 2 als laagste getal. Voor die rij is eigenlijk geen formule die dat uitrekent. De enigste eigenschap is dat ze allemaal oneven zijn...
Groeten, Marco