Starten met hexadeicmalen

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
Jeffrey
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2014, 12:20

Starten met hexadeicmalen

Bericht door Jeffrey » 06 nov 2014, 12:32

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is jeffrey ben 22 jaar en werk als chiptuner in de werkplaats bij een tuningsbedrijf.

Ik heb alleen een paar vragen:

Ik werk nu als monteur in de werkplaats en wil in de loop der tijd gaan programmeren. Ik heb mezelf al een beetje verdiept in het programmeren met hexadecimalen alleen blijft het niet echt hangen. ik ben eigenlijk op zoek naar iets van een werkboek met uitleg/vragen daarover of densoods een goeie website met betrouwbare informatie.(heb nu al meerdere sites bekeken en veel dingen komen niet overeen met elkaar dus weet niet waar ik nu vanuit moet gaan). ik ga nog wel een cursus volgen over het programmeren maar dat is speciefiek met een programma en wil daarvoor al graag de basis kennen.

ander vraagje, hoe weet ik waar ik wat moet posten over hexadicmalen? is daar een speciale groep voor?

Alvast bedankt,

Groet jeffrey

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3910
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Starten met hexadeicmalen

Bericht door arie » 06 nov 2014, 22:06

Welkom.

Het lijkt me dat je je chiptuning vragen het beste in het subforum praktijkproblemen kan plaatsen.

Wat bedoel je precies met "programmeren met hexadecimalen"?
Gaat het om programmeren van chips met een hexadecimale instructieset (vgl assembly), of wil je meer weten over getalrepresentaties in het zestien- en/of tweetallig stelsel?

En in welke taal ga je straks programmeren?

Jeffrey
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2014, 12:20

Re: Starten met hexadeicmalen

Bericht door Jeffrey » 07 nov 2014, 11:26

okee dankje:)

Als je de software van een auto uit het motormangement kan je dat openenen in het programma Winols, mis dat dat bekend klinkt. Mijn werkgever wil overstappen naar Swiftec om de software aan te passen/ te schrijven,en wil mij hierin meenemen zodat ik in de toekomst ook kan programmeren. Alleen voordat ik die cursus ga doen wil ik graag al wat kennis hebben m.b.t Hexadecimalen en het werken daarmee. Je kan kiezen binnen dit programma of je dat in Hex doet of Hexadecimalen. Mijn werkgever vind hexadecimalen(16-tallig stelsel) makkelijker te lezen, dus wil ik dat ook gaan doen. Binair werken wij niet mee. misschien heel ver in de toekomst voor DPF uitschakelingen maar dat heeft geen prioriteit.

Ik heb een foto van een stukje software op mijn telefoon staat. Die kan ik eventueel erbij zetten als dat misschien makkelijker is voor een van jullie om mij beter te begrijpen wat ik bedoel? zo ja, hoe voeg ik die toe?

Ik ga uiteindelijk dan programmeren met Hexadecimalen in Swiftec. Je schrijft geen compleet nieuwe software alleen pas je waardes aan in de software M.b.t Turbodruk, injectie en dergelijke. Maar dan moet ik wel weten met hoeveel ik die moet verhogen in de software. in de praktijk weet ik dat ik wel.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3910
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Starten met hexadeicmalen

Bericht door arie » 07 nov 2014, 23:36

Als het gaat om getallen van 10-tallig naar 16-tallig stelsel om te zetten (en omgekeerd), dan is er veel te vinden op het net, bv http://eperson.blog.com/files/2012/04/U ... Selvia.pdf (in niet al te ingewikkeld Engels). Daar gaan ze ook in op het verband tussen het tweetallig en zestientallig stelsel. Zestientallig begint vanaf pagina 6.

Mocht je specifieke vragen hebben over de omzettingen, stel die dan gerust.

Plaats reactie