Uitvallers een selectieve groep?

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Jennifer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2016, 14:14

Uitvallers een selectieve groep?

Bericht door Jennifer » 13 jul 2016, 14:22

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het forum, dus hoop dat het allemaal goed gaat zo, anders hoor ik het wel denk ik :)
Voor mijn scriptie moet ik kijken of de participanten die tijdens het onderzoek zijn uitgevallen een selectieve groep is, maar ik loop een beetje vast. Ik heb de mate van angst (interval niveau) gemeten bij 510 participanten (baseline) en dit weer gedaan na 2 jaar (follow-up). In de tussentijd zijn er 109 participanten uitgevallen en van die 109 moet ik dus kijken of dit een selectieve groep is. Bij de follow-up heb ik hier logischerwijs geen data van, dus ik neem aan dat ik iets moet met de data van de baseline.

Zelf had ik bedacht dat ik dus die 109 participanten moet vergelijken met de overige 401 participanten op baselineniveau met een Independent samples t-test (?), maar daar moet je weer een grouping variable voor invullen maar ik weet niet goed hoe ik twee groepen moet maken van de uitvallers en de participanten die nog wel aanwezig waren tijdens de follow-up. Daarnaast weet ik ook niet zo goed hoe ik de uitvallers eruit moet pikken, ik vermoed dat daar ook een manier voor zal zijn in SPSS?

Ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijk is, alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Uitvallers een selectieve groep?

Bericht door wnvl » 13 jul 2016, 23:47

Je kan een extra dummy variabele 'dumUitvaller' aanmaken die de waarde 1 heeft voor de uitvallers en de waarde 0 voor de niet-uitvallers. Deze dummy variabele kan je dan gebruiken als grouping factor in je onafhankelijke t-toets.

Plaats reactie