rij van fibonacci en de gulden snede

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
minyoongi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2017, 04:27

rij van fibonacci en de gulden snede

Bericht door minyoongi » 23 mar 2017, 04:59

Hallo iedereen
Ik zit in het zesde richting wetenschappen wiskunde, en voor mijn eindwerk wiskunde heb ik er voor gekozen om de gulden snede en de rij van Fibinacci te bespreken, bestuderen en de link te zoeken tussen de twee. Ik moet echter ook een onderzoek voeren, en aangezien ik tal van toepassingen hiervan gevonden heb, dacht ik eraan om te onderoeken of deze rij en de gulden verhouding terug te vinden zijn in het menselijk lichaam en in de natuur.

Voor het eerste onderzoek heb ik het lichaam, neus en mond van een vijftigtal mensen opgemeten, en de meeste verhoudingen komen dicht tot soms wel heel dicht in de buurt van het getal phi, de gulden verhouding dus. Zeer opmerkelijk, niet?
In de natuur heb ik naar de vertakkingen gekeken van bomen en de vertakkingen bij kleine bloemplanten, en deze kwamen ook bijna allemaal overeen met de rij van fibonacci.

Ik was echt verbluft met mijn vaststellingen, wist niet dat mijn onderzoek zo'n succes ging zijn :) het probleem is echter dat ik nu op wiskundige wijze iets moet verklaren betreffende mijn onderzoek, maakt niet uit wat, omdat vaststellingen en een conclusie alleen niet voldoende waren voor mijn leerkracht wiskunde... ik dacht eraan om misschien ' moeilijke' statistiek toe te passen hierop, een staafdiagram te maken en zo te zoeken naar de maximale uitwijking enzovoort... heeft er iemand misschien een beter idee en/of suggesties aub? Het mag uiteraard geen basiswiskunde zijn, aangezien ik 6 uur wiskunde in de week heb en ik de rechting wiskunde volg.
.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite en hulp allemaal!
Minyoongi

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: rij van fibonacci en de gulden snede

Bericht door arie » 25 mar 2017, 16:40

Wellicht heb je hier iets aan:
https://wikistatistiek.amc.nl/index.php ... le_t-toets
met als vooraf gespecificeerde waarde de gulden snede.

In de natuur zijn veel variabelen normaal verdeeld, maar je zou eventueel ook nog op normaliteit kunnen testen.

Plaats reactie