zoeken van functie

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
MarcA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017, 20:44

zoeken van functie

Bericht door MarcA » 11 jul 2017, 20:53

Ik heb het volgende gevonden bij het uitrekenen van een technisch probleem: tan(alpha)= C * Y
ofwel dy / dx = C * Y
De tangens van de grafiek is blijkbaar evenredig met de Y waarde. De grafiek gaat door nul, C en Y zijn positieve waarden.

Weet iemand hoe ik hier de functie kan vinden?

Bij voorbaat dank. Marc

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: zoeken van functie

Bericht door arno » 12 jul 2017, 12:39

Kun je eens een nadere omschrijving van het probleem geven? Laat aan de hand daarvan eens zien hoe je aan de door jou gevonden vergelijking komt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

MarcA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017, 20:44

Re: zoeken van functie

Bericht door MarcA » 12 jul 2017, 15:27

Hallo Arno,

Dank voor de reactie,

Het gaat om het volgende:
Het uiteinde van een pneumatische cilinder beweegt in de positieve Y-richting met een kracht gelijk aan Fy = C/Y.

Op het uiteinde van de cilinderstang zit een nok die door een curve in een x-y plaat loopt. De curve heeft de gezochte functie. De plaat kan horizontaal schuiven.

Ik wil dat de curve voor elke Y-waarde een vaste horizontale kracht Fx oplevert, die ontstaat uit Fx = Fy * tan(alpha)
(zie bijlage).

Als ik deze twee vergelijkingen substitueer en Fy oplos krijg ik tan(alpha) = Fx / C * Y
Fx is constant, voor de functie blijft over tan(alpha) = C * Y

Blijkbaar is tan(alpha) recht evenredig met Y. Als ik het in een schets uitzet zie ik inderdaad een soort curve ontstaan van tangentiale lijnen. Mijn vraag is dan, welke functie hoort hier bij?

Als er nog vagen zijn hoor ik ze graag. Bij voorbaat dank.

vr.gr Marc

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: zoeken van functie

Bericht door arno » 12 jul 2017, 16:20

Je bijlage stond er niet bij. Kijk even in http://www.wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=5039 hoe je een bestand kunt uploaden en post dan even je bijlage.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

MarcA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017, 20:44

Re: zoeken van functie

Bericht door MarcA » 13 jul 2017, 09:25

zoiets? Afbeelding

Plaats reactie