Impact op gemiddelde prijs bepalen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Juud
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2017, 08:46

Impact op gemiddelde prijs bepalen

Bericht door Juud » 29 sep 2017, 11:35

Hallo,

Ik ben bezig met een prijs analyse en kom daar niet helemaal uit. Van twee producten heb ik een prijs in 2016 en 2017. De (gemiddelde) prijs wordt berekend door de omzet te delen door het aantal stuks. Wanneer ik de omzet van product A en B bij elkaar optel en datzelfde doe met het aantal stuks en dit door elkaar deel kom ik tot een totale gemiddelde prijs (van A en B bij elkaar).


Het gaat om de volgende gegevens:

Product A (2016)

Product A (2017)

Product B (2016)

Product B (2017)

A&B totaal (2016)

A&B totaal (2017)

De totale gemiddelde prijs (A&B) is tussen 2016 en 2017 gedaald met -€0,66 (van €3,13 naar €2,46). Nu ben ik op zoek naar een kwantitatieve verklaring voor die daling.

Is dit te vatten in cijfers? Waar ik graag naar toe wil werken is een verklaring in de vorm van:
- 42% van de daling te verklaren door een daling in de gemiddelde prijs van A en 58% is te verklaren door een daling in de prijs van B.

Het lastige in bovenstaand verhaal is volgens mij het feit dat zowel het omzet aandeel als het volume aandeel een rol spelen (qua gewicht in de delta).

Hopelijk is bovenstaande duidelijk en kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt!

Plaats reactie